Předpoklady využití kombinované dopravy

Úvod

Informace v této kapitole shrnují základní předpoklady a souvislosti, které ovlivňují vhodnost využití kombinované dopravy pro silniční dopravce a odesilatele/příjemce zboží. V případě odesilatelů/příjemců zboží je mimo jiné popsáno řešení přepravních potřeb vnitropodnikovou dopravou a externím dopravcem.

Silniční dopravce

Základní předpoklady:

  1. Dostatečný objem zakázek
  2. Přepravní jednotky
  3. Zajištění svozu a rozvozu, zpětné vytížení
  4. Ekonomická výhodnost

  1. Dostatečný objem zakázek: Dopravce musí mít dostatečný počet pravidelně se opakujících zakázek na přepravu zboží, s přepravní vzdáleností nad cca 500 km. Ideální jsou směry v souladu s existujícími veřejnými linkami kombinované dopravy (především země Beneluxu, severního Německa, Skandinávie, nebo naopak Itálie). Výhodou je přeprava těžkého zboží s možností využití vyšší maximální hmotnosti jízdní soupravy (44 tun oproti 40 tunám pro třínápravové motorové vozidlo s dvounápravovým nebo třínápravovým návěsem) při svozu a rozvozu kombinované dopravy i v zahraničí. V případě velmi velkých silničních dopravců, kteří mají tak vysoký počet zakázek, že sami dokážou zaplnit svými přepravními jednotkami celý vlak (zpravidla 36 silničních intermodální návěsů/kontejnerů), již není omezující podmínkou pro využití kombinované dopravy existence veřejné vlakové linky, ale může být vytvořena nová linka dedikovaná pouze pro tuto přepravu.

  2. Přepravní jednotky: Dopravce musí mít k dispozici dostatečný počet přepravních jednotek (zpravidla intermodálních návěsů, případně návěsů/přívěsů pro přepravu kontejnerů či výměnných nástaveb), které mohou být použity pro přepravu zboží kombinovanou dopravou. Přepravní jednotky musí být kodifikovány pro využití v kombinované dopravě – kódovými štítky a ILU kódem v případě intermodálních návěsů a výměnných nástaveb, BIC kódem v případě kontejnerů viz.

  3. Zajištění svozu a rozvozu do/z terminálu a zpětné vytížení: Dopravce musí efektivně koordinovat přepravní operace mezi jednotlivými druhy dopravy v přepravním řetězci kombinované dopravy v exportu i importu. Je tedy nezbytné, aby měl dopravce zajištěné zpětné vytížení přepravní jednotky v obou směrech (export i import) již před zahájením první části kombinované dopravy. Výjimkou jsou jen kontejnery a cisternové silniční návěsy, které bývají zpravidla vytěžovány jen v jednom směru z důvodu vysoké specifičnosti přepravovaného produktu.
    Důležité je zvážit, zda bude dopravce svozy a rozvozy v zahraničí zajišťovat vlastním personálem a vlastní technikou, anebo zda si bude tuto službu smluvně zajišťovat u některého zahraničního partnera. V některých zemích nelze realizovat svoz a rozvoz zboží vlastními prostředky kvůli legislativním omezením, jako jsou pravidla kabotáže a regulace vysílání pracovníků.

  4. Ekonomická výhodnost využití kombinované dopravy: V neposlední řadě je nezbytné, aby bylo řešení přepravních potřeb kombinovanou dopravou, při zohlednění všech nákladů (přímých i nepřímých), pro silničního dopravce výhodnější, než v případě přímé silniční dopravy (viz kapitola cenová kalkulace). Při porovnání ekonomické nákladovosti je nutné zohlednit kapacitní limity silničního dopravce (v podobě techniky a lidských zdrojů). Kombinovanou dopravou lze zajistit přepravu s nižším počtem silničních tahačů a řidičů. Pokud to situace umožňuje, je vhodné zohlednit i očekávaný vývoj ekonomické efektivnosti ve střednědobém horizontu.

Odesilatel/příjemce zboží

Pokud odesilatel či příjemce zboží, zvažuje využití kombinované dopravy pro řešení svých přepravních potřeb, je možné postupovat podle následujícího schématu.

OTEVŘÍT SCHÉMA

Kontaktujte nás

Rádi vám pomůžeme nebo poskytneme doplňující informace.

Souhlasím se zpracováním osobních údajů

logo
logo
Financováno z účelové neinvestiční dotace na podporu rozvoje činnosti veřejné výzkumné instituce
v resortu dopravy Ministerstvem dopravy.

Copyright © 2024 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.