Informace v této kapitole shrnují základní předpoklady a souvislosti, které ovlivňují vhodnost využití kombinované dopravy pro silniční dopravce a odesilatele/příjemce zboží. V případě odesilatelů/příjemců zboží je mimo jiné popsáno řešení přepravních potřeb vnitropodnikovou dopravou a externím dopravcem.
Základní předpoklady:
Dostatečný objem zakázek: Dopravce musí mít dostatečný počet pravidelně se opakujících zakázek na přepravu zboží, s přepravní vzdáleností nad cca 500 km. Ideální jsou směry v souladu s existujícími veřejnými linkami kombinované dopravy (především země Beneluxu, severního Německa, Skandinávie, nebo naopak Itálie). Výhodou je přeprava těžkého zboží s možností využití vyšší maximální hmotnosti jízdní soupravy (44 tun oproti 40 tunám pro třínápravové motorové vozidlo s dvounápravovým nebo třínápravovým návěsem) při svozu a rozvozu kombinované dopravy i v zahraničí. V případě velmi velkých silničních dopravců, kteří mají tak vysoký počet zakázek, že sami dokážou zaplnit svými přepravními jednotkami celý vlak (zpravidla 36 silničních intermodální návěsů/kontejnerů), již není omezující podmínkou pro využití kombinované dopravy existence veřejné vlakové linky, ale může být vytvořena nová linka dedikovaná pouze pro tuto přepravu.
Přepravní jednotky: Dopravce musí mít k dispozici dostatečný počet přepravních jednotek (zpravidla intermodálních návěsů, případně návěsů/přívěsů pro přepravu kontejnerů či výměnných nástaveb), které mohou být použity pro přepravu zboží kombinovanou dopravou. Přepravní jednotky musí být kodifikovány pro využití v kombinované dopravě – kódovými štítky a ILU kódem v případě intermodálních návěsů a výměnných nástaveb, BIC kódem v případě kontejnerů viz.
Zajištění svozu a rozvozu do/z terminálu a zpětné vytížení: Dopravce musí efektivně koordinovat přepravní operace mezi jednotlivými druhy dopravy v přepravním řetězci kombinované dopravy v exportu i importu. Je tedy nezbytné, aby měl dopravce zajištěné zpětné vytížení přepravní jednotky v obou směrech (export i import) již před zahájením první části kombinované dopravy. Výjimkou jsou jen kontejnery a cisternové silniční návěsy, které bývají zpravidla vytěžovány jen v jednom směru z důvodu vysoké specifičnosti přepravovaného produktu.
Důležité je zvážit, zda bude dopravce svozy a rozvozy v zahraničí zajišťovat vlastním personálem a vlastní technikou, anebo zda si bude tuto službu smluvně zajišťovat u některého zahraničního partnera. V některých zemích nelze realizovat svoz a rozvoz zboží vlastními prostředky kvůli legislativním omezením, jako jsou pravidla kabotáže a regulace vysílání pracovníků.
Ekonomická výhodnost využití kombinované dopravy: V neposlední řadě je nezbytné, aby bylo řešení přepravních potřeb kombinovanou dopravou, při zohlednění všech nákladů (přímých i nepřímých), pro silničního dopravce výhodnější, než v případě přímé silniční dopravy (viz kapitola cenová kalkulace). Při porovnání ekonomické nákladovosti je nutné zohlednit kapacitní limity silničního dopravce (v podobě techniky a lidských zdrojů). Kombinovanou dopravou lze zajistit přepravu s nižším počtem silničních tahačů a řidičů. Pokud to situace umožňuje, je vhodné zohlednit i očekávaný vývoj ekonomické efektivnosti ve střednědobém horizontu.
Pokud odesilatel či příjemce zboží, zvažuje využití kombinované dopravy pro řešení svých přepravních potřeb, je možné postupovat podle následujícího schématu:
Rádi vám pomůžeme nebo poskytneme doplňující informace.