Jízdní řády vlaků

Cíl kapitoly

Cílem kapitoly je detailně popsat postup vyhledávání vlakových spojů kombinované dopravy v elektronických jízdních řádech včetně vysvětlení všech informací.

Jízdní řády vlaků

Aktuální informace o jízdních řádech zveřejňují operátoři vlaků kombinované dopravy na svých webových stránkách. Po zadání výchozí země a v ní ležícího výchozího terminálu vybraného za účelem odeslání zásilky, země určení zásilky, cílového terminálu a předpokládaného data podání zásilky systém nabídne nejbližší přepravní spojení.

Z pohledu silničního dopravce či speditéra není rozhodující čas odjezdu vlaku z výchozího terminálu, nýbrž čas, do kterého musí nejpozději stihnout přepravní jednotku předat obsluze terminálu (tzv. closing time = CT nebo LS = Ladeschluss) tak, aby mohly být vyřízeny všechny administrativní záležitosti spojené s podejem zásilky, naložením přepravní jednotky na vlak a provedeny veškeré předepsané technologické úkony před odjezdem vlaku (technická a komerční prohlídka vozů a zásilek, zkouška brzdy železniční soupravy, soupis vlaku, apod.).

Jako názorný příklad lze použít výňatek z jízdního řádu operátora Kombiverkehr, který je k dispozici už na titulní stránce www.kombiverkehr.de.

Informační systém nabídne nejen časově nejbližší vlaková spojení, která jsou na dané trase k dispozici, ale vyhledá i následné nebo předchozí spoje. Zákazník přitom může své zadání upřesnit, zda požaduje všechna možná spojení, anebo jen spojení přímým vlakem bez překládek v nácestných terminálech (tzv. hubech = gateway = Drehscheibe).

Výňatek z jízdního řádu vlaků na lince Lovosice – Hannover Lehrte
Výňatek z jízdního řádu vlaků na lince Lovosice – Hannover Lehrte, zdroj: kombiverkehr.de

V jednotlivých sloupcích jízdního řádu vlaku jsou uváděny tyto údaje:

  • Date: den v týdnu a datum nejbližšího příštího odjezdu vlaku do zvolené destinace z výchozího terminálu,
  • Date + km/Time: nejzazší časový limit pro dodání zásilky do výchozího terminálu k danému vlaku,
  • Date + km/Time: čas přistavení zásilky k jejímu odebrání zákazníkem v cílovém terminálu,
  • Runtime: doba trvání přepravy ve dnech (den A = den odjezdu vlaku, B = následující den, C = třetí den, D = 4. den…) a v hodinách,
  • Days: informace o odjezdových dnech vlaku na lince v průběhu týdne (1 = pondělí, 2 = úterý, … 7 = neděle),
  • Profiles: maximální povolené profilové kódy přepravních jednotek pro danou přepravní trasu (dvoumístný kód se vztahuje na přepravní jednotky s vnější šířkou 2,5 m, trojmístný kód se vztahuje na přepravní jednotky s vnější šířkou 2,55 m až 2,60 m).
Příklad parametrů profilových kódů
Příklad parametrů profilových kódů (Semi-trailer = silniční návěs, Swap body = výměnná nástavba), zdroj: kombiverkehr.de

Aby mohla být přepravní jednotka po konkrétní přepravní trase přepravena, nesmí být číslo profilového kódu vyznačené na přepravní jednotce vyšší, než jsou profilové kódy všech pojížděných tratí na celé přepravní trase zásilky.

  • CO2e savings: uspořené emise CO2 (kalkulováno dle DIN EN 16258) při použití kombinované dopravy na dané trase v porovnání s přepravou zásilky po silnici.

Jízdní řády zpravidla neobsahují žádné bližší informace o struktuře vozů zařazených do vlakové soupravy. Nezbytným předpokladem pro uskutečnění přepravy intermodálních návěsů je zařazení tzv. kapsových vozů do soupravy vlaku. Tuto záležitost je proto třeba vždy v dostatečném předstihu před zahájením prvních přeprav projednat s operátorem vlaku, kterému je třeba sdělit informace o typu a technických parametrech intermodálního návěsu za účelem ověření kompatibility daného typu návěsu s příslušným typem (řadou) kapsového vozu.

Souhrn kapitoly

Aktuální informace o jízdních řádech zveřejňují operátoři vlaků kombinované dopravy na svých webových stránkách. V jízdních řádech není rozhodující čas odjezdu vlaku z výchozího terminálu, nýbrž čas, do kterého musí nejpozději stihnout přepravní jednotku předat obsluze terminálu. V jízdních řádech vlaku jsou rovněž uvedené maximální profilové kódy povolené pro jednotlivé konkrétní linky kombinované dopravy.

Kontrolní otázky

Rozhodující je nejzazší čas předání přepravní jednotky obsluze terminálu.

Kontaktujte nás

Rádi vám pomůžeme nebo poskytneme doplňující informace.

Souhlasím se zpracováním osobních údajů

logo
logo
Financováno z účelové neinvestiční dotace na podporu rozvoje činnosti veřejné výzkumné instituce
v resortu dopravy Ministerstvem dopravy.

Copyright © 2024 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.