Kódování železničních tratí

Cíl kapitoly

Velké vnější rozměry přepravních jednotek používaných v kombinované dopravě, především jejich výška, neumožňují automaticky přepravy po všech železničních tratích Evropy. Proto byly průjezdné profily tratí změřeny a pro jednotlivé tratě zavedeny tzv. traťové kódy. Cílem této kapitoly je podat základní informace o kódování železničních tratí.

Kódování železničních tratí

V první fázi zavádění kontinentální kombinované dopravy silnice – železnice se jako zásadní problém jevila skutečnost, že výškové profily staveb na železnici pro tunely, mosty, střechy nástupišť apod. – oficiálně nazývané traťový průjezdný profil (průřez) – nedovolují přepravy silničních vozidel s povolenou rohovou výškou 4 metry na železničních vozech běžné stavby.

Přepravní jednotky používané v kombinované dopravě svými vnějšími rozměry zpravidla překračují průjezdný průřez železnice v její horní části, a proto mohou být tyto přepravy uskutečňovány jen po takových tratích, jejichž průjezdný profil byl k tomu účelu zvlášť změřen. Byl proto vyvinut systém, který umožňuje hladkou přepravu zásilek ve vnitrostátní i v mezinárodní kombinované dopravě, aniž by tyto přepravní jednotky musely být před každým podáním k přepravě přeměřovány. To je umožněno díky systému kódování železničních tratí, přepravních jednotek a železničních vozů.

Profilový kód trati udává kombinaci maximální šířky a výšky přepravní jednotky, s níž se po dané trati dá projíždět. Údaje v profilovém kódu se přitom vztahují ke standardnímu železničnímu vozu kombinované dopravy.

Maximální povolené profilové kódy pro jednotlivé evropské železniční tratě jsou zveřejněny a uvedeny na následující schematické mapě Evropy:

Maximální povolené profilové kódy pro jednotlivé evropské železniční tratě
Maximální povolené profilové kódy pro jednotlivé evropské železniční tratě, zdroj: www.uirr.com

Na mapě jsou barevně vyznačeny rozdíly mezi jednotlivými zeměmi Evropy. Profilový kód P/C 400, který je potřebný pro přepravy intermodálních návěsů o rohové výšce 4 metry, dosud není k dispozici na většině hlavních železničních tratích například ve Velké Británii, Španělsku, Francii nebo na italských tratích na jih od Bologny.

Technické parametry železničních tratí na území České republiky včetně povolených profilových kódů pro jednotlivé železniční tratě jsou zveřejněny na webových stránkách Správy železnic na obrázku s kódy tratí pro kombinovanou dopravu.

Kódy tratí pro kombinovanou dopravu v ČR
Kódy tratí pro kombinovanou dopravu v ČR, zdroj: Správa železnic

Informace o povolených traťových profilových kódech ale silniční dopravce nebo speditér nevyhledává pomocí těchto map. Tyto důležité informace jsou v jízdních řádech na webových stránkách operátorů kontinentální kombinované dopravy, viz dále.

Souhrn kapitoly

Velké vnější rozměry přepravních jednotek používaných v kombinované dopravě, především jejich výška, neumožňují automaticky přepravy po všech železničních tratích Evropy. Proto byly průjezdné profily tratí změřeny a zavedeny tzv. traťové kódy pro jednotlivé tratě.

Kontrolní otázky

Maximální možné vnější rozměry vozu s přepravní jednotkou kombinované dopravy, které mohou projet na železničních tratích z pohledu staveb na železnici (tunely, mosty, střechy nástupišť apod.).
Aby byla umožněna hladká přeprava zásilek v kombinované dopravě, aniž by tyto přepravní jednotky musely být před každým podáním k přepravě přeměřovány.
Profilový kód trati udává kombinaci maximální šířky a výšky přepravní jednotky, s níž se po dané trati dá projíždět.

Kontaktujte nás

Rádi vám pomůžeme nebo poskytneme doplňující informace.

Souhlasím se zpracováním osobních údajů

logo
logo
Financováno z účelové neinvestiční dotace na podporu rozvoje činnosti veřejné výzkumné instituce
v resortu dopravy Ministerstvem dopravy.

Copyright © 2024 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.