Kabotáž a vysílání řidičů

Cíl kapitoly

Vnitrostátní silniční nákladní přeprava v členských státech Evropského hospodářského prostoru (EHP) – státy Evropské unie (EU) a Norsko, Lichtenštejnsko, Island (dále jen členské státy), prováděná zahraničními dopravci (tzn. kabotáž), je pouze částečně liberalizována. Pravidla a omezení jsou určena předpisy EU o přístupu k trhu silniční dopravy, které současně obsahují i podmínky pro provádění kabotážních přeprav. Cílem kapitoly je popsat pravidla kabotáže z pohledu silničních dopravců provádějících kombinovanou dopravu. Cílem je také poskytnout informace o povinnostech při vysílání pracovníků (řidičů) zajišťujících svoz či rozvoz zboží v kombinované dopravě.

Definice kabotáže

Kabotáží se rozumí vnitrostátní přeprava pro cizí potřebu dočasně provozovaná v hostitelském členském státě zahraničním silničním dopravcem, tj. dočasné provádění vnitrostátní přepravní služby v rámci jiného státu, aniž by tam měl silniční dopravce sídlo nebo byl jinak usazen.

Vybraná pravidla pro provádění kabotáže:

  • Musí navazovat na mezinárodní přepravu nákladu z jiného členského státu nebo z tzv. třetí země.
  • Mohou být provedeny maximálně tři kabotážní přepravy.
  • K poslední vykládce v rámci kabotáže musí v hostitelském členském státě dojít do 7 dnů od poslední vykládky navazující na mezinárodní přepravu.
  • Jen možná jen jedna kabotážní přeprava na členský stát ve lhůtě tří dnů ode dne, kdy bez nákladu vstoupí na území tohoto členského státu.
  • Kabotáž se nesmí provádět s týmž vozidlem nebo, v případě soupravy, s týmž motorovým vozidlem ve stejném členském státě po dobu 4 dnů poté, co v tomto členském státě byla kabotáž ukončena (tzv. cooling off).

Právně je kabotáž vymezena články 8 až 10a nařízení (ES) č.1072/2009 v platném konsolidovaném znění.

Pravidla kabotáže pro kombinovanou dopravu

Kombinovaná doprava je upravena směrnicí 92/106/EHS. Směrnice, která je v současnosti předmětem revize, uvádí, že dopravci mají právo provádět v rámci kombinované dopravy mezi členskými státy počáteční a /nebo konečné úseky silniční dopravy, které tvoří nedílnou součást kombinované dopravy a které mohou nebo nemusí zahrnovat překročení hranice.

Na druhou stranu, je-li nutné zabránit zneužívání poskytování neomezených a nepřetržitých služeb na počátečních nebo konečných silničních úsecích v hostitelském členském státě, které jsou součástí kombinované dopravy mezi členskými státy, mohou členské státy stanovit, že se podmínky provádění kabotáže vztahují na silniční dopravce, pokud takový počáteční nebo konečný úsek silniční přepravy v daném členském státě zajišťují.

Členské státy mají možnost, po oznámení Komisi, uplatnit pravidla kabotáže na úseky kombinované dopravy, jak jsou definovány ve směrnici 92/106/EHS. Za těchto podmínek mohou členské státy umožnit prodloužení lhůty 7 dnů pro provádění kabotážních přeprav a zkrátit interval pro omezení následné kabotážní přepravy na méně než 4 dny.

Současně mohou členské státy stanovit např.:

  • Omezení místa první nebo poslední části přepravní operace pouze na území daného členské státu
  • Maximální počet nakládacích míst povolený pro jednu kabotáž
  • Maximální počet míst vykládky povolený pro jednu kabotáž
  • Maximální povolený počet nákladních listů pro jednu kabotáž

Pravidla kabotáže lze uplatnit za předpokladu, že předmětné úseky kombinované dopravy nepřekračují hranici (míněno daného členského státu).

Vždy, kdy úsek kombinované dopravy překročí hranici a nerezidentní dopravce provádí přepravu z terminálu do místa vykládky, jedná se o kabotáž (viz příklady na konci kapitoly).

Toto neplatí pouze v případě, kdy je prováděna doprovázená kombinovaná doprava. Tedy situace, kdy je v rámci kombinované dopravy přepravována celá souprava (tahač + návěs), neboť pravidla kabotáže jsou vázána na motorové vozidlo.

Podmínky v jednotlivých členských státech jsou stanoveny individuálně a odlišně. Evropská Komise nemá úplný a jednotný přehled o všech členských státech. Přesto jsou tyto informace důležité pro dopravce při plánování provozu. Nedodržení může vést k porušení předpisů a sankcím.

Členské státy také mohou přijmout opatření pro ochranu vnitřního trhu. Je stanoven obecný princip narušení volného trhu nežádoucím dlouhodobým převisem nabídky nad poptávkou, ohrožujícím stabilitu a samotnou existenci dopravních firem v dané oblasti. Tyto oblasti mohou být dočasně vyřazeny z působnosti nařízení o přístupu k trhu.

Evropská komise vydala přehled otázek a odpovědí k pravidlům kabotáže, který zveřejňuje na svých internetových stránkách.

Evropská komise vydala také sérii dokumentů, které upřesňují uplatnění předpisů v praxi, v příloze 2 dokumentu jsou také uvedeny dostupné informace o odlišnostech jednotlivých zemí.

Další informace o kabotáži jsou na stránkách Ministerstva dopravy.

Vysílání pracovníků (řidičů)

Vyslaným pracovníkem je zaměstnanec, který je svým zaměstnavatelem vyslán, aby dočasně poskytoval službu v jiném členském státě EU. Za účelem zajištění spravedlivých mezd a rovných podmínek pro vysílající i místní společnosti v hostitelské zemi byla vypracovaná evropská legislativa regulující tuto oblast.

Právně je vysílání pracovníků vymezeno směrnicí 96/71/ES v platném konsolidovaném znění. Zvláštní pravidla o vysílání řidičů v odvětví silniční dopravy jsou vymezena ve směrnici (EU) 2020/1057.

V případě počátečního nebo konečného úseku (svoz či rozvoz) určité kombinované dopravy platí následující:

Řidiči nejsou považování za vyslané pouze pokud má úsek povahu dvoustranné přepravy – přeprava zboží založená na smlouvě o přepravě, kdy je zboží přepravováno z členského státu usazení, do jiného členského státu nebo do třetí země, anebo z jiného členského státu nebo třetí země do členského státu usazení.

Naopak řidiči jsou považování za vyslané v případě úseku, který má povahu přepravy mezi zeměmi nebo kabotáže (viz příklady na konci kapitoly).

Z uvedených předpokladů a pravidel kabotáže pro kombinovanou dopravu vyplývá skutečnost, že řidič, který provádí svoz/rozvoz v kombinované dopravě, pokud železniční úsek překročil hranici, provádí kabotážní přepravu, a tudíž se považuje za vyslaného zaměstnance.

I v případě pravidel vysílání platí, že v případě doprovázené kombinované dopravy, se doprovázející řidič za vyslaného zaměstnance nepovažuje.

Další informace jsou na stránkách Evropské komise.

Povinnosti pro silničního dopravce ve vztahu k vyslaným zaměstnancům (řidičům):

  • předložit nejpozději na začátku vyslání příslušným vnitrostátním orgánům členského státu, do něhož je řidič vyslán, prohlášení o vyslání za použití standardizovaného vícejazyčného formuláře ve veřejném rozhraní systému pro výměnu informací o vnitřním trhu (systém IMI), zřízeného nařízením (EU) č. 1024/2012; toto prohlášení o vyslání musí obsahovat předepsané informace;
  • zajistit, aby měl řidič k dispozici v tištěné nebo elektronické podobě předepsané dokumenty (deklaraci ze systému IMI),
  • zajistit, aby řidič při silniční kontrole předložil požadované dokumenty, zejména kopii prohlášení o vyslání předloženého prostřednictvím systému IMI (deklaraci); důkaz o uskutečnění přepravy v hostitelském členském státě, záznamy tachografu, a zejména symboly členských států, ve kterých se řidič při výkonu mezinárodní silniční přepravy či kabotáže pohyboval, v souladu s požadavky na vedení a uchovávání záznamů podle nařízení (ES) č. 561/2006 a (EU) č. 165/2014;
  • zaslat po skončení doby vyslání prostřednictvím veřejného rozhraní systému IMI na přímou žádost příslušných orgánů členských států, v nichž se vyslání uskutečnilo, kopie požadovaných dokumentů vztahující se na dobu vyslání, pracovní smlouvu nebo rovnocenný dokument.
  • Pro účely kontroly musí podnikatel v silniční dopravě aktualizovat prohlášení o vyslání prostřednictvím veřejného rozhraní systému IMI.

Komise vypracovala volně přístupný video-návod pro vytvoření deklarací.

Přímo na stránkách Komise jsou k dispozici upřesňující informace k předpisům o vysílání, dokumenty obsahující nejčastější otázky a odpovědi s doporučeními pro praxi.

Stránky obsahují také přímé odkazy na on line formuláře pro vytvoření účtu dopravce, registraci řidičů a vytvoření jejich deklarací do každého státu, kam je vyslán.

Příklady uplatnění kabotáže a vysílání v kombinované dopravě

Pozn. pravidla kabotáže a vysílání jsou z pohledu českého silničního dopravce zajišťujícího svoz či rozvoz v kombinované dopravě.

TRASA NEDOPROVÁZENÉ PŘEPRAVYKABOTÁŽVYSÍLÁNÍ
Místo nakládky: Třinec (CZ)
Překládka silnice / železnice: Ostrava (CZ)
Překládka železnice / silnice: Lovosice (CZ)
Místo vykládky: Dresden (D)
NENE
Obrázek: přeprava Třínec, Ostrava, Lovosice, Dresden
TRASA NEDOPROVÁZENÉ PŘEPRAVYKABOTÁŽVYSÍLÁNÍ
Místo nakládky: Třinec (CZ)
Překládka silnice / železnice: Ostrava (CZ)
Překládka železnice / silnice: Duisburg (D)
Místo vykládky: Dortmund (D)
ANOANO (D)
Obrázek: přeprava Třínec, Ostrava, Duisburg, Dortmund
TRASA NEDOPROVÁZENÉ PŘEPRAVYKABOTÁŽVYSÍLÁNÍ
Místo nakládky: Katowice (PL)
Překládka silnice / železnice: Ostrava (CZ)
Překládka železnice / silnice: Dresden (D)
Místo vykládky: Chemnitz (D)
ANOANO (PL,D)
Obrázek: přeprava Třínec, Ostrava, Duisburg, Dortmund
TRASA DOPROVÁZENÉ PŘEPRAVYKABOTÁŽVYSÍLÁNÍ
Místo nakládky: Brno (ČR)
Překládka silnice / železnice: Wels (A)
Překládka železnice / silnice: Villach (A)
Místo vykládky: Udine (I)
NENE
Obrázek: přeprava Brno, Wels, Villach, Udine
TRASA DOPROVÁZENÉ PŘEPRAVYKABOTÁŽVYSÍLÁNÍ
Místo nakládky: Litoměřice (CZ)
Překládka silnice / železnice: Lovosice (CZ)
Překládka železnice / silnice: Hamburg (D)
Místo vykládky: Hamburg (D)
NENE
Obrázek: přeprava Litoměřice, Lovosice, Hamburg, Hamburg

Souhrn kapitoly

Kabotáží se rozumí vnitrostátní přeprava pro cizí potřebu dočasně provozovaná v hostitelském členském státě zahraničním silničním dopravcem. Pro provádění kabotáže platí předpisy EU. Členské státy mají možnost, po oznámení Komisi, uplatnit pravidla kabotáže na úseky kombinované dopravy. Vždy, když úsek kombinované dopravy překročí hranici a nerezidentní dopravce provádí přepravu z terminálu do místa vykládky, jedná o kabotáž. Toto neplatí v případě, kdy je prováděna doprovázená kombinovaná doprava. Vysílání řidičů je upraveno předpisy EU. Řidiči nejsou považování za vyslané pouze pokud má úsek povahu dvoustranné přepravy. Naopak řidiči jsou považování za vyslané v případě úseku, který má povahu přepravy mezi zeměmi nebo kabotáže.

Kontrolní otázky

Vnitrostátní přeprava pro cizí potřebu dočasně provozovaná v hostitelském členském státě zahraničním silničním dopravcem.
Ano, po oznámení Evropské komisi, a to na dobu určitou.
Ne netýkají.
Ano.
Ano.

Kontaktujte nás

Rádi vám pomůžeme nebo poskytneme doplňující informace.

Souhlasím se zpracováním osobních údajů

logo
logo
Financováno z účelové neinvestiční dotace na podporu rozvoje činnosti veřejné výzkumné instituce
v resortu dopravy Ministerstvem dopravy.

Copyright © 2024 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.