Veřejná podpora

Cíl kapitoly

Kombinovaná přeprava v České republice je dlouhodobě podporována prostřednictvím několika dotačních programů. Řízení programů je realizováno Ministerstvem dopravy ČR, Evropskou komisí (resp. agenturou CINEA), Státním fondem životního prostředí a Ministerstvem průmyslu a obchodu (resp. agenturou API). Dotační programy jsou obvykle otevřeny pro období několika let a mohou se v čase měnit, proto je pro potenciální zájemce vhodné jejich aktuální stav průběžně monitorovat.

Cílem kapitoly je představit dotační programy, které by měly pomoci rozvoji kontinentální kombinované přepravy v ČR.

V této kapitole je uveden stručný popis programů. Vždy musí být postupováno v souladu s aktuálním zněním konkrétních výzev jednotlivých programů.

Operační program Doprava 2021 – 2027 (OPD3)

Program je řízen Ministerstvem dopravy ČR. Program navazuje na program OPD2 a je zaměřen na infrastrukturu, zejména na:

  • intervence na železnici a na silniční síti TEN-T doplněné intervencemi v oblasti interoperability a inteligentních dopravních systémů,
  • silniční projekty mimo síť TEN-T,
  • projekty v oblasti městské dopravy a infrastruktury alternativních paliv.

Program OPD3 je financován z Fondu soudržnosti a z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Celkem bude alokováno cca 4,86 mld EUR.

Aktuální informace o programu jsou zveřejněny zde.

Aktualizace výzev pro rok 2024 je zde.

Ke kombinované přepravě se vztahuje především výzva pro předkládání projektů č. 19. v rámci opatření 04 - interoperabilita v železniční dopravě - TSI WAG (digitalizace železnice). Výzva je zaměřena na podporu:

  • cíl 3 evropské politiky – Propojenější Evropa díky zvyšování mobility a regionálního propojení IKT,
  • specifický cíl - Rozvoj inteligentní, bezpečné, udržitelné a intermodální sítě TEN-T odolné vůči změnám klimatu,
  • priorita - Evropská, celostátní a regionální mobilita v silniční a železniční dopravě.

Podporovanými aktivitami je především modernizace nákladních vozů za účelem automatizace a digitalizace (dosazení čidel a dalších zařízení, příprava na přechod na digitální automatické spřáhlo podle specifikací TSI WAG).

Návrh projektu do této výzvy mohou podat vlastníci nebo provozovatelé železničních kolejových vozidel. Alokováno bude 200 000 000 Kč. Výzva bude otevřena v období 09/2024 – 11/2024.

Nástroj pro propojení Evropy (CEF 2) 2021 - 2027

Program je řízen Evropskou komisí, resp. Evropskou výkonnou agenturou pro klima, infrastrukturu a životní prostředí – CINEA. Národním kontaktním místem programu pro dopravní část CEF je Ministerstvo dopravy.

Aktuální informace o programu jsou zveřejněny zde.

Způsobilé jsou především aktivity vedoucí k dokončení sítě TEN-T (železnice, vodní cesty a přístavy, silnice, terminály kombinované dopravy).

Dále jsou způsobilé tyto aktivity pro modernizaci TEN-T:

  • telematika, zejména ERTMS, RIS, ITS, SESAR
  • udržitelná nákladní doprava a snížení hluku z železniční nákladní dopravy
  • nové technologie a inovace, včetně automatizace
  • infrastruktura alternativních paliv
  • interoperabilita
  • bezpečná a zabezpečená mobilita, vč. parkovišť a bezpečnosti silničního provozu
  • odolnost infrastruktury zejména vůči klimatické změně, přírodním katastrofám a kyberhrozbám
  • dostupnost dopravy, zejména pro osoby se sníženou mobilitou.

A dále aktivity podporující přizpůsobení sítě TEN-T potřebám vojenské mobility.

Pro rok 2024 je celkem alokováno 25,8 mld. Kč. Výzvy jsou rozděleny do tří „obálek“ – obecná (alokace 12,8 mld. EUR), kohezní (národní, alokace 11,3 mld. EUR) a vojenská mobilita (přizpůsobení sítě TEN-T potřebám vojenské mobility, alokace 1,7 mld. EUR).

Výzvy jsou zveřejňovány vždy v září a budou otevřeny do ledna následujícího roku. V roce 2024 byla otevřena výzva k předkládání projektů v rámci Nástroje pro infrastrukturu alternativních paliv v dopravě (AFIF).

Národní plán obnovy (RRF – Recovery and Resilience Facility) 2021 - 2027

Cílem programu je pomoc při zotavení se z následků pandemie COVID-19 a podpora investic do ekologické a digitální transformace evropské ekonomiky. Program se dělí na tzv. komponenty, přičemž pro kombinovanou přepravu je nejdůležitější komponenta 2.1.

Komponenta 2.1 Udržitelná doprava (vlastník Ministerstvo dopravy)

Více informací najdete na stránkách Ministerstva dopravy zde.

Cílem je přispět k rozvoji digitalizace dopravy a elektromobility v železniční dopravě a zvýšit podíl železniční dopravy v nákladní a osobní dopravě a snižovat vliv dopravního provozu na životní prostředí a veřejné zdraví. Podporovanými subjekty jsou Správa železnic, s. o. a Státní fond dopravní infrastruktury.

Obory zájmu:

  • Zvýšení multimodality v osobní a nákladní dopravě v případě pravidelných a silných přepravních proudů.
  • Zvýšení podílu elektrické trakce v železniční dopravě.
  • Princip udržitelné mobility (aktivní mobilita) s důrazem na města.
  • Digitalizace dopravy.

Program podporuje tyto investice:

  • Aplikace moderních technologií na železniční infrastruktuře – podpory výstavby ERTMS na železniční síti a modernizace systému datového přenosu pro řízení železničního provozu.
  • Elektrizace železnic – elektrizace tratí a zajištění trakčního výkonu na napájecích stanicích tak, aby bylo možné zajistit narůstající rozsah železniční dopravy.
  • Podpora železniční infrastruktury – rozvoj železniční infrastruktury. Podmínkou je financování projektů s vysokou mírou připravenosti.
  • RRF je zaměřen převážně na úseky, které zajišťují návaznost na projekty financované z CEF a CF.
  • Bezpečnost silniční a železniční dopravy –projekty přispívající ke zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech, rekonstrukci železničních mostů a tunelů.

V současné době je v běhu výzva Modernizace a výstavba železniční sítě, která byla vyhlášena 13. 4. 2022 a bude otevřena do 31. 12. 2024.

Modernizační fond (MODf)

Program řídí Státní fond životního prostředí, který v oblasti 4 Transport spolupracuje s Ministerstvem dopravy. Oblast 4 Transport – Modernizace dopravy nabízí podporu pořízení bezemisních vozidel a výstavby potřebné infrastruktury. Zde je zahrnuta také možnost financování železničních vozidel pro oblast elektrické trakce. Program je určen pro projekty podnikatelských subjektů. Předpokládaná alokace je 3,5 % z celkového rozpočtu fondu (5 250 000 Kč).

Více informací o programu podpory najdete zde a zde.

Operační program Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (TAK) 2021–2027

Program řídí Ministerstvo průmyslu a obchodu, roli zprostředkujícího subjektu plní Agentura pro podnikání a inovace (API). Program slouží mimo jiné k financování vozidel na alternativní pohon. Cílovou skupinou jsou malé a střední podniky, ale specifické aktivity jsou vhodné také pro velké podniky. Podporované území je celá Česká republika mimo NUTS 2 Praha

Celkově bude rozděleno 81,5 mld. Kč.

Priorita 4 OP TAK – Posun k nízkouhlíkovému hospodářství, Specifický cíl 4.1 – Podpora energetické účinnosti a snižování emisí skleníkových plynů – Podpora pořízení vozidel na alternativní pohon (elektromobily a vozidla na vodíkový pohon) vč. dobíjecí a plnicí infrastruktury.

V roce 2024 nejsou vyhlášeny výzvy konkrétně pro podporu kombinované přepravy.

Německo

Je finančním opatřením iniciovaným Spolkovým ministerstvem pro digitalizaci a dopravu (BMDV), s nímž má být prostřednictvím poměrného financování traťových cen podporována nákladní železniční doprava šetrná k životnímu prostředí a klimatu. Program má k dispozici pro rok 2024 částku ve výši 179 mil. EUR.

Společnost DB InfraGO AG vypočítává míru financování pro každé období jízdního řádu na základě dostupných rozpočtových zdrojů, schválených traťových poplatků a předpokládaného provozního výkonu. Sazby financování se vypočítávají tak, aby byly dostupné finanční prostředky plně využity s ohledem na poplatky za trasu a předpokládaný provozní výkon. Příjemci dotace jsou DB Netz AG (první příjemce) jako provozovatel spolkové železniční sítě a držitelé licencí na přístup síť nákladní kolejové dopravy (koneční příjemci), kterým byl povolen přístup k železničním tratím. První příjemce vyplatí dotace v plné výši prostřednictvím poměrné srážky z čistých částek konečného vyúčtování za využití vlakových tras.

Rakousko

V Rakousku se podpora kombinované přepravy uskutečňuje především formou tří základních programů:

S celkovým rozpočtem 30 mil EUR. Roční rozpočet programu je 6 mil. EUR.

Program je otevřen pro léta 2021–2025 a navazuje předešlé programy určené pro podporu investic do rozvoje kombinované přepravy. Investice jsou určené pro:

  • podporu nákupu dopravních prostředků pro kombinovanou přepravu a do zařízení pro provoz a údržbu (podpora do výše 30 % ceny),
  • podporu nákupu inovativních technologií a systémů pro zlepšení nebo udržení nabídky kombinované přepravy (podpora do výše 30 % ceny),
  • zpracování studií proveditelnosti pro konkrétní případy v kombinované přepravě (podpora do 50 % ceny),
  • podpora úhrady nákladů na školení a další vzdělávání v konkrétních IT systémech nebo technologiích v oblasti logistiky (podpora do 50 % ceny).

S celkovým rozpočtem 13 mil EUR.

Program je k dispozici pro roky 2023 – 2027 a slouží k podpoře vleček a terminálů (ATF). Jedná se pouze o veřejně přístupná zřízení a finanční prostředky jsou určeny:

Vlečky:

  • na novou výstavbu (max. 40 % investičních nákladů u terminálů nebo max. 2,5 mil EUR),
  • na rozšíření stávajících vleček (max. 40 % investičních nákladů nebo min. 2 mil EUR) a
  • na investice do stávajících zařízení (max. 40 % investičních nákladů nebo max. 300 tis. EUR nebo max. 500 tis. EUR, pokud jde o přestavbu na manipulační zařízení s pohonem šetrným ke klimatu).

Terminály:

  • na novou výstavbu (max. 30 % investičních nákladů u terminálů nebo max. 2,5 mil EUR),
  • na rozšíření stávajících terminálů (max. 30 % investičních nákladů nebo max. 2,5 mil EUR) a
  • na investice do stávajících zařízení – mobilní manipulační technika s maximální cenou 300 tis. EUR nebo max. 500 tis. EUR, pokud jde o přestavbu na manipulační zařízení s pohonem šetrným ke klimatu.

Tato podpora má formu přímé nevratné podpory určených segmentů nákladní dopravy (jednotlivé vozové zásilky, nedoprovázená kombinovaná přeprava, RoLa) a předložené projekty jsou schvalovány vždy pro následující rok.

V tomto programu je možné žádat o kompenzaci nákladů na poplatky za použití dopravní cesty. Tuto formu podpory mohou využít všichni železniční dopravci podnikající v Rakousku, tady i čeští dopravci s bezpečnostním certifikátem pro Rakousko. Podpora se týká nákladní dopravy, kde dochází k „manipulaci“ na trase a může dosáhnout až 100 % ceny poplatku za železniční dopravní cestu. Rakouské Ministerstvo dopravy, inovací a technologie (BMVIT) vypíše výzvu, do níž se přihlásí dopravci s přibližným objemem přepravy na příští rok. Následně je uzavřena smlouva, která obsahuje rámcovou výši předpokládané dotace a poté se kvartálně předkládají výkazy, na jejichž základě je dotace vyplácena. Princip výpočtu podpory se stanovuje na základě úspory externích nákladů vypočtené ze studie SCHIGmbH. Výše podpory se stanovuje v EUR/ 1000 čtkm.

Kontaktujte nás

Rádi vám pomůžeme nebo poskytneme doplňující informace.

Souhlasím se zpracováním osobních údajů

logo
logo
Financováno z účelové neinvestiční dotace na podporu rozvoje činnosti veřejné výzkumné instituce
v resortu dopravy Ministerstvem dopravy.

Copyright © 2024 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.