Kombinovaná přeprava v České republice je dlouhodobě podporována prostřednictvím několika dotačních programů. Řízení programů je realizováno Ministerstvem dopravy ČR, Evropskou komisí (resp. agenturou CINEA), Státním fondem životního prostředí a Ministerstvem průmyslu a obchodu (resp. agenturou API). Dotační programy jsou obvykle otevřeny pro období několika let a mohou se v čase měnit, proto je pro potenciální zájemce vhodné jejich aktuální stav průběžně monitorovat.
Cílem kapitoly je představit dotační programy, které by měly pomoci rozvoji kontinentální kombinované přepravy v ČR.
V této kapitole je uveden stručný popis programů. Vždy musí být postupováno v souladu s aktuálním zněním konkrétních výzev jednotlivých programů.
Program je řízen Ministerstvem dopravy ČR. Program navazuje na program OPD2 a je zaměřen na infrastrukturu, zejména na:
Program OPD3 je financován z Fondu soudržnosti a z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Celkem bude alokováno cca 4,86 mld EUR.
Aktuální informace o programu jsou zveřejněny zde.
Aktualizace výzev pro rok 2024 je zde.
Ke kombinované přepravě se vztahuje především výzva pro předkládání projektů č. 19. v rámci opatření 04 - interoperabilita v železniční dopravě - TSI WAG (digitalizace železnice). Výzva je zaměřena na podporu:
Podporovanými aktivitami je především modernizace nákladních vozů za účelem automatizace a digitalizace (dosazení čidel a dalších zařízení, příprava na přechod na digitální automatické spřáhlo podle specifikací TSI WAG).
Návrh projektu do této výzvy mohou podat vlastníci nebo provozovatelé železničních kolejových vozidel. Alokováno bude 200 000 000 Kč. Výzva bude otevřena v období 09/2024 – 11/2024.
Program je řízen Evropskou komisí, resp. Evropskou výkonnou agenturou pro klima, infrastrukturu a životní prostředí – CINEA. Národním kontaktním místem programu pro dopravní část CEF je Ministerstvo dopravy.
Aktuální informace o programu jsou zveřejněny zde.
Způsobilé jsou především aktivity vedoucí k dokončení sítě TEN-T (železnice, vodní cesty a přístavy, silnice, terminály kombinované dopravy).
Dále jsou způsobilé tyto aktivity pro modernizaci TEN-T:
A dále aktivity podporující přizpůsobení sítě TEN-T potřebám vojenské mobility.
Pro rok 2024 je celkem alokováno 25,8 mld. Kč. Výzvy jsou rozděleny do tří „obálek“ – obecná (alokace 12,8 mld. EUR), kohezní (národní, alokace 11,3 mld. EUR) a vojenská mobilita (přizpůsobení sítě TEN-T potřebám vojenské mobility, alokace 1,7 mld. EUR).
Výzvy jsou zveřejňovány vždy v září a budou otevřeny do ledna následujícího roku. V roce 2024 byla otevřena výzva k předkládání projektů v rámci Nástroje pro infrastrukturu alternativních paliv v dopravě (AFIF).
Cílem programu je pomoc při zotavení se z následků pandemie COVID-19 a podpora investic do ekologické a digitální transformace evropské ekonomiky. Program se dělí na tzv. komponenty, přičemž pro kombinovanou přepravu je nejdůležitější komponenta 2.1.
Komponenta 2.1 Udržitelná doprava (vlastník Ministerstvo dopravy)
Více informací najdete na stránkách Ministerstva dopravy zde.
Cílem je přispět k rozvoji digitalizace dopravy a elektromobility v železniční dopravě a zvýšit podíl železniční dopravy v nákladní a osobní dopravě a snižovat vliv dopravního provozu na životní prostředí a veřejné zdraví. Podporovanými subjekty jsou Správa železnic, s. o. a Státní fond dopravní infrastruktury.
Obory zájmu:
Program podporuje tyto investice:
V současné době je v běhu výzva Modernizace a výstavba železniční sítě, která byla vyhlášena 13. 4. 2022 a bude otevřena do 31. 12. 2024.
Program řídí Státní fond životního prostředí, který v oblasti 4 Transport spolupracuje s Ministerstvem dopravy. Oblast 4 Transport – Modernizace dopravy nabízí podporu pořízení bezemisních vozidel a výstavby potřebné infrastruktury. Zde je zahrnuta také možnost financování železničních vozidel pro oblast elektrické trakce. Program je určen pro projekty podnikatelských subjektů. Předpokládaná alokace je 3,5 % z celkového rozpočtu fondu (5 250 000 Kč).
Program řídí Ministerstvo průmyslu a obchodu, roli zprostředkujícího subjektu plní Agentura pro podnikání a inovace (API). Program slouží mimo jiné k financování vozidel na alternativní pohon. Cílovou skupinou jsou malé a střední podniky, ale specifické aktivity jsou vhodné také pro velké podniky. Podporované území je celá Česká republika mimo NUTS 2 Praha
Celkově bude rozděleno 81,5 mld. Kč.
Priorita 4 OP TAK – Posun k nízkouhlíkovému hospodářství, Specifický cíl 4.1 – Podpora energetické účinnosti a snižování emisí skleníkových plynů – Podpora pořízení vozidel na alternativní pohon (elektromobily a vozidla na vodíkový pohon) vč. dobíjecí a plnicí infrastruktury.
V roce 2024 nejsou vyhlášeny výzvy konkrétně pro podporu kombinované přepravy.
Traťová cenová podpora v železniční nákladní dopravě (TraFöG) (2018–2024)
Je finančním opatřením iniciovaným Spolkovým ministerstvem pro digitalizaci a dopravu (BMDV), s nímž má být prostřednictvím poměrného financování traťových cen podporována nákladní železniční doprava šetrná k životnímu prostředí a klimatu. Program má k dispozici pro rok 2024 částku ve výši 179 mil. EUR.
Společnost DB InfraGO AG vypočítává míru financování pro každé období jízdního řádu na základě dostupných rozpočtových zdrojů, schválených traťových poplatků a předpokládaného provozního výkonu. Sazby financování se vypočítávají tak, aby byly dostupné finanční prostředky plně využity s ohledem na poplatky za trasu a předpokládaný provozní výkon. Příjemci dotace jsou DB Netz AG (první příjemce) jako provozovatel spolkové železniční sítě a držitelé licencí na přístup síť nákladní kolejové dopravy (koneční příjemci), kterým byl povolen přístup k železničním tratím. První příjemce vyplatí dotace v plné výši prostřednictvím poměrné srážky z čistých částek konečného vyúčtování za využití vlakových tras.
V Rakousku se podpora kombinované přepravy uskutečňuje především formou tří základních programů:
1. Investiční program pro kombinovanou přepravu (Státní podpora SA.60132)
S celkovým rozpočtem 30 mil EUR. Roční rozpočet programu je 6 mil. EUR.
Program je otevřen pro léta 2021–2025 a navazuje předešlé programy určené pro podporu investic do rozvoje kombinované přepravy. Investice jsou určené pro:
2. Směrnice pro podporu terminálů kombinované přepravy a vleček (Státní podpora SA.104987)
S celkovým rozpočtem 13 mil EUR.
Program je k dispozici pro roky 2023 – 2027 a slouží k podpoře vleček a terminálů (ATF). Jedná se pouze o veřejně přístupná zřízení a finanční prostředky jsou určeny:
Vlečky:
Terminály:
3. Prodloužení režimu podpory železniční nákladní přepravy v případě některých služeb v kombinovan é přepravě pro období 2018–2022, aktuálně platné i pro 2023 – 2027 (Státní podpora SA.48390)
Tato podpora má formu přímé nevratné podpory určených segmentů nákladní dopravy (jednotlivé vozové zásilky, nedoprovázená kombinovaná přeprava, RoLa) a předložené projekty jsou schvalovány vždy pro následující rok.
V tomto programu je možné žádat o kompenzaci nákladů na poplatky za použití dopravní cesty. Tuto formu podpory mohou využít všichni železniční dopravci podnikající v Rakousku, tady i čeští dopravci s bezpečnostním certifikátem pro Rakousko. Podpora se týká nákladní dopravy, kde dochází k „manipulaci“ na trase a může dosáhnout až 100 % ceny poplatku za železniční dopravní cestu. Rakouské Ministerstvo dopravy, inovací a technologie (BMVIT) vypíše výzvu, do níž se přihlásí dopravci s přibližným objemem přepravy na příští rok. Následně je uzavřena smlouva, která obsahuje rámcovou výši předpokládané dotace a poté se kvartálně předkládají výkazy, na jejichž základě je dotace vyplácena. Princip výpočtu podpory se stanovuje na základě úspory externích nákladů vypočtené ze studie SCHIGmbH. Výše podpory se stanovuje v EUR/ 1000 čtkm.
Rádi vám pomůžeme nebo poskytneme doplňující informace.