Kombinovaná doprava v České republice je dlouhodobě podporována prostřednictvím několika dotačních programů. Řízení těchto programů zajišťuje Ministerstvo dopravy, Evropská komise (resp. agentura CINEA), Státní fond životního prostředí a Ministerstvo průmyslu a obchodu (resp. agentura API). Dotační programy jsou obvykle otevřeny pro období několika let a mohou se v čase měnit, proto je pro potenciální žadatele důležité jejich aktuální stav průběžně monitorovat.
Cílem kapitoly je představit dotační programy, které mohou podpořit rozvoj kontinentální kombinované dopravy v ČR.
V této kapitole je uveden stručný popis programů. Vždy musí být postupováno v souladu s aktuálním zněním konkrétních výzev jednotlivých programů.
Program je řízen Ministerstvem dopravy je zaměřen především na dopravní infrastrukturu, zejména na:
Program OPD3 je financován z Fondu soudržnosti a z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Celková alokace činí cca 4,86 mld EUR.
Aktuální informace o programu jsou zveřejněny zde.
Harmonogram výzev na rok 2024 a 2025 je zde.
Ke kombinované dopravě se vztahuje především tři výzvy. První z nich je určena k podpoře rozvoje železniční dopravy, další dvě potom k ekologizaci silniční dopravy, která je v kombinované dopravě využívána pro kratší jízdy určené ke svozu a rozvozu zboží z terminálů KD.
Výzva pro předkládání projektů č. 35 v rámci opatření 03 – rozvoj železničních vleček, která byla vyhlášena 19. 12. 2024.
Podporované aktivity:
Návrh projektu do této výzvy mohou podat vlastníci/správci nebo provozovatelé dotčené infrastruktury.
Alokace na výzvu ze Fondu soudržnosti činí 594 300 000 Kč a výzva je otevřena v období 13. 01. 2025 – 30. 06. 2025.
Nejzazší datum pro ukončení fyzické realizace operace bylo stanoveno na 30. 06. 2029, přičemž časová způsobilost výdajů je pouze do 31. 12. 2028.
Příspěvek Evropské Unie na projekt může činit maximálně 49 % způsobilých výdajů. Minimální ani maximální výše způsobilých výdajů nebyla stanovena.
V rámci této výzvy byly stanoveny dva indikátory povinné k naplnění:
1. Obrat vozů na vlečce
2. Délka nových nebo modernizovaných vleček
Výzva č. 26 v rámci opatření 09 - infrastruktura pro alternativní paliva – podpora rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro nákladní vozidla
Podpora je určena na aktivity zaměřené na vybudování rychlodobíjecí infrastruktury pro nákladní vozidla.
Výzva byla vyhlášena 31. 01. 2025 a datum ukončení příjmu žádostí bylo stanoveno na 30. 05. 2025. Nejzazší datum pro ukončení fyzické realizace operace je 30. 06. 2029, přičemž časová způsobilost výdajů je pouze do 31. 12. 2028.
Návrh projektu do této výzvy mohou podat vlastníci dotčené infrastruktury s veřejným přístupem.
Na výzvu je alokováno 400 000 000 Kč. Příspěvek Evropské Unie na projekt může činit maximálně 80 % způsobilých výdajů. Celkové způsobilé výdaje mohou dosáhnout maximálně do výše odpovídající součtu limitů za jednotlivé dobíjecí stanice v rámci projektu ve vztahu k jejich výkonu. Podrobný popis maximální výše způsobilých výdajů najdete zde.
Indikátory povinné k napln ění:
1. Infrastruktura pro alternativní paliva – plnicí/dobíjecí stanice
2. Kapacita zařízení určených k nabíjení vozidel
Výzva č. 27 v rámci opatření 09 - infrastruktura pro alternativní paliva – podpora rozvoje dobíjecí infrastruktury s bateriovým úložištěm
Podpora je určena na aktivity zaměřené na vybudování dobíjecí infrastruktury s bateriovým úložištěm.
Výzva byla vyhlášena 31. 01. 2025 a datum ukončení příjmu žádostí bylo stanoveno na 30. 05. 2025. Nejzazší datum pro ukončení fyzické realizace operace je 30. 06. 2029, přičemž časová způsobilost výdajů je pouze do 31. 12. 2028.
Návrh projektu do této výzvy mohou podat vlastníci dotčené infrastruktury s veřejným přístupem.
Na výzvu je alokováno 70 000 000 Kč. Příspěvek Evropské Unie na projekt může činit maximálně 60 % způsobilých výdajů. Celkové způsobilé výdaje mohou dosáhnout maximálně do výše odpovídající součtu limitů za jednotlivé dobíjecí stanice v rámci projektu ve vztahu k jejich výkonu a součtu limitů za jednotlivá bateriová úložiště ve vztahu k jejich výkonu a kapacitě. Podrobný popis maximální výše způsobilých výdajů najdete zde.
Indikátory povinné k naplnění:
3. Infrastruktura pro alternativní paliva – plnicí/dobíjecí stanice
4. Kapacita zařízení určených k nabíjení vozidel
Program je řízen Evropskou komisí, resp. Evropskou výkonnou agenturou pro klima, infrastrukturu a životní prostředí – CINEA. Národním kontaktním místem programu pro dopravní část CEF je Ministerstvo dopravy.
Aktuální informace o programu jsou zveřejněny zde.
Výzvy jsou zveřejňovány vždy v září a jsou otevřeny do ledna následujícího roku. V roce 2024 byla otevřena výzva k předkládání projektů v rámci Nástroje pro infrastrukturu alternativních paliv v dopravě (AFIF). Tato výzva k předkládání návrhů se týká zavádění infrastruktury pro alternativní paliva v silniční, námořní, vnitrozemské vodní a letecké dopravě.
Cílem programu je podpora zotavení se z následků pandemie COVID-19 a investice do ekologické a digitální transformace evropské ekonomiky. Program se dělí na tzv. komponenty, přičemž pro kombinovanou přepravu je nejdůležitější komponenta 2.1.
Více informací o programu najdete zde.
Podporovanými subjekty jsou Správa železnic, s. o. a Státní fond dopravní infrastruktury.
Správa železnic, s. o. v rámci tohoto programu připravuje projekty rozvíjející železniční infrastrukturu. Investice směřují především do elektrizace železničních tratí a zajištění trakčního výkonu na napájecích stanicích tak, aby bylo možné zajistit narůstající rozsah vlakové dopravy a aplikace moderních technologií na železniční infrastruktuře (zajištění mezinárodní interoperability, zvýšení bezpečnosti provozu a optimalizace kapacity železniční infrastruktury). Tyto investice úzce souvisejí s podporou kombinované dopravy, která bude mít tímto zajištěnu ekologičtější a kapacitnější infrastrukturu.
Program řídí Státní fond životního prostředí, který v oblasti dopravy spolupracuje s Ministerstvem dopravy. V oblasti 4 Transport – Modernizace dopravy bude v roce 2025 vyhlášena první výzva Náhrada železničních vozidel pro nákladní dopravu. Předpokládaná výše alokace bude upřesněna. Pokračováním bude vyhlášení druhé výzvy, které by mělo proběhnout ve 3. a 4. čtvrtletí roku 2025.
Více informací o programu podpory najdete zde, více informací o výzvách si můžete stáhnout zde.
Program řídí Ministerstvo průmyslu a obchodu, roli zprostředkujícího subjektu plní Agentura pro podnikání a inovace (API). Program mimo jiné podporuje financování vozidel na alternativní pohon. Cílovou skupinou jsou zejména malé a střední podniky, ale specifické aktivity jsou vhodné také pro velké podniky. Podporované území je celá Česká republika mimo NUTS 2 Praha.
Celková alokace programu činí 81,5 mld. Kč.
K dopravě se obecně váží aktivity zaměřené na nízkouhlíkové hospodářství. V rámci aktivity Úspory energie byla v květnu 2024 vyhlášena druhá výzva. Ukončení příjmu žádosti je plánováno na 31. 10. 2025. Jednou z podporovaných aktivit této výzvy je i modernizace trakčních napájecích stanic a trakční napájecí sítě. Cílovou skupinou jsou malé, střední a velké podniky, subjekty v oblasti železniční dopravy až ze 100 % vlastněné veřejným sektorem a Správa železnic, s. o. Informace o výzvě najdete zde.
Více informací o OP TAK najdete zde.
Rádi vám pomůžeme nebo poskytneme doplňující informace.