Trendy ve vývoji kombinované dopravy

Cíl kapitoly

Cílem kapitoly je poskytnout informace o trendech ve vývoji kombinované dopravy a představit ty části kombinované dopravy, které mají růstový potenciál.

Trendy ve vývoji kombinované dopravy

Majoritní část objemu kombinované dopravy doposud tvoří ISO kontejnery řady 1 přepravované v návaznosti na námořní přepravu, zbývající část tvoří kontinentální kombinovaná doprava. Nejrozšířenější intermodální přepravní jednotkou jsou kontejnery, v případě kontinentální kombinované dopravy taktéž tzv. vnitrozemské (binnen) kontejnery s doplňkovým podílem výměnných nástaveb, a především intermodálních návěsů, případně i nemanipulovatelných návěsů.

Zpráva Research and Markets1 uvádí, že celosvětový trh intermodální nákladní přepravy vzroste v letech 2022-2026 o 50,45 milionu dolarů a během tohoto období zaznamená složenou roční míru růstu (CAGR) ve výši 6,38 %. Očekává se tedy postupné zvýšení podílu kombinované dopravy na nákladní přepravě, a to jak ve světě, tak i v Evropě a v ČR. Před pandemií Covid-19 se zvyšovala přeprava kontejnerů ISO řady 1 po moři, zvláště z/do Asie. Následkem toho rostla železniční přeprava kontejnerů z/do velkých evropských námořních přístavů (především Hamburg, Bremerhaven, Rotterdam, Koper, v menší míře i Rostock, Pireus a Trieste), což jsou rozhodující zdrojová a cílová místa pro mezinárodní námořní kombinovanou dopravu. V období pandemie došlo k nepravidelnostem v přepravách námořních kontejnerů ISO řady 1 (z důvodu epidemiologických omezení), ale i silničních návěsů (zejména z důvodu rekonstrukcí a omezení na železniční infrastruktuře). V současnosti se již navrátil růstový trend přepravních výkonů kombinované dopravy. V této souvislosti dochází i k postupnému zvyšování počtu přímých ucelených vlaků na linkách z/do námořních přístavů a k zavádění dalších návazných anténních linek z tzv. „hub“ (uzlových) překladišť významných operátorů kombinované dopravy na území ČR.

Velká možnost uplatnění kombinované dopravy je v železničním spojení s Čínou s rozvozem či svozem z či do překladišť v Evropě silniční přepravou.Jedná se zejména o výrobní oblasti dál od námořních přístavů. Kontinentální kombinovaná doprava s jihovýchodní Asií by měla být doplňková k současné námořní kontejnerové přepravě do evropských přístavů.

Budoucnost kombinované dopravy je zejména v rozvoji nedoprovázené kontinentální kombinované dopravy realizované jinými systémy než námořními kontejnery ISO řady 1. Neustále se rozšiřují různé typy přepravních jednotek kombinované dopravy. Perspektivní je např. využití silničních intermodálních návěsů. Při železniční části kombinované dopravy mají sice o něco vyšší mrtvou hmotnost než kontejnery (i když stále daleko nižší než jízdní soupravy doprovázené kombinované dopravy), ale při svozu nebo rozvozu silniční dopravou je to významně kompenzováno nižší tárou (hmotnost prázdné přepravní jednotky včetně veškerého vybavení a zařízení), než kombinace kontejnerového šasi a kontejneru. Důležitou předností je i vnitřní ložná výška tři metry u návěsů s malými koly (tzv. low-decků), kterou kontejnery zatím nedisponují. Pro přepravu ji vyžadují například výrobci v segmentu automotive.

Dalším růstovým segmentem kombinované dopravy jsou vnitrozemské kontejnery. Příkladem jsou Pallet wide kontejnery. Vnitřní rozměry těchto kontejnerů umožňují optimální ložení europaletami a jsou proto ideální pro kontinentální kombinovanou dopravu bez návaznosti na námořní dopravu. Mimo terminály kombinované dopravy je možné překládat ze silnice na železnici odvalovací ACTS kontejnery. Široké využití v železniční přepravě sypkého zboží mají kontejnery Innofreight.

Souhrn kapitoly

Budoucnost kombinované dopravy je zejména v rozvoji nedoprovázené kontinentální kombinované dopravy (hlavní úsek trasy se realizuje po železnici nebo vnitrozemskou vodní cestou a počáteční a/nebo koncový úsek po silnici). Místo nakládky i vykládky zboží je v rámci jednoho kontinentu, respektive společného kontinentu Evropy a Asie, bez využití námořní přepravy. Perspektivní je využití i jiných systémů než kontejnerů ISO řady 1 (tzv. námořní kontejnery), např. silničních intermodálních návěsů, vnitrozemských kontejnerů a dalších.

1 Global Intermodal Freight Transportation Market 2023-2027

Kontrolní otázky:

Rozvoj nedoprovázené kontinentální kombinované dopravy realizované jinými systémy než námořními kontejnery ISO řady 1. V této souvislosti jsou více využívány silniční intermodální návěsy, vnitrozemské kontejnery a další systémy.

Kontaktujte nás

Rádi vám pomůžeme nebo poskytneme doplňující informace.

Souhlasím se zpracováním osobních údajů

logo
logo
Financováno z účelové neinvestiční dotace na podporu rozvoje činnosti veřejné výzkumné instituce
v resortu dopravy Ministerstvem dopravy.

Copyright © 2024 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.