Volba přepravní jednotky

Úvod

Volba typu přepravní jednotky je důležitým atributem určujícím efektivitu a ekonomiku přepravy. V konečném důsledku může být klíčovým faktorem, který rozhodne o tom, zda bude kombinovaná doprava konkurenceschopná oproti přepravě zboží přímou silniční dopravou.

Při výběru typu přepravní jednotky v kontinentální kombinované dopravě je důležité zvážit řadu faktorů:

  • Náklady – investiční a provozní,
  • Manipulace – možnost snadné nakládky a vykládky zboží u zákazníků,
  • Překládka – kompatibilita s terminály kombinované dopravy,
  • Využití kapacity – maximalizace využití rozměrových a hmotnostních limitů vozidel v silniční dopravě,
  • Skladování – možnost využití přepravní jednotky pro dočasné skladování zboží,
  • Druh zboží – vhodnost přepravní jednotky pro přepravované zboží (paletizované zboží, nebezpečné zboží, sypké substráty, kapaliny atd.)
  • A další faktory.

Přepravní jednotky z pohledu provozu a typu zboží

  • Silniční intermodální návěsy – umožňují maximálně využít nejvyšší povolené rozměry silničních vozidel. V případě plachtových návěsů navíc umožňují i nakládku a vykládku z bočních stran a jsou proto preferované mnohými odesilateli a příjemci. Nakládka a vykládka probíhá stejně jako v případě nemanipulovatelných silničních návěsů, na které jsou zákazníci zvyklí. Při velkoobjemové přepravě např. v automobilovém průmyslu, se s výhodou využívají tzv. mega plachtové návěsy s vyšší ložnou výškou. Pro přepravu cenného zboží se mohou využít skříňové návěsy. Pro přepravu tekutin (kapalin, plynů), nebo tuhých látek práškových či granulovaných látek se využívají cisternové návěsy. V současné době se silniční návěsy jeví jako nejvíce rozšiřující se typ přepravní jednotky v kontinentální kombinované dopravě.
  • Silniční nemanipulovatelné návěsy – mají obdobné vlastnosti jako intermodální návěsy, ale z pohledu provozu je důležité ověřit možnosti jejich překládky v počátečním a cílovém terminálu.
  • Výměnné nástavby – jsou svými rozměry taktéž přizpůsobeny maximálním povoleným rozměrům silničních vozidel. Důležitou vlastností je možnost manipulovat s nástavbou na silničním nosiči bez potřeby dalších prostředků (překladače, nakladače). Mohou být také využity pro krátkodobé skladování zboží, což v některých případech napomáhá optimalizovat logistické procesy.
  • Vnitrozemské kontejnery – existuje řada typů pro různé druhy zboží včetně jejich optimalizace pro přepravu zboží na europaletách. V některých případech může být limitujícím faktorem možnost nakládky zboží pouze dveřmi na čele kontejneru.
  • ISO kontejnery 20stopové, 40stopové, 45stopové – nejpoužívanějším typem kontejnerů jsou suché neboli univerzální kontejnery, pro objemné zboží se používají vyšší High Cube (HC) kontejnery. Mohou být přepravovány v i v námořní přepravě, ale využití v kontinentální kombinované dopravě je méně vhodné, jelikož jejich rozměry nejsou přizpůsobeny maximálním povoleným rozměrům v silniční dopravě a pojmou méně europalet.
  • ISO cisternové kontejnery se používají zejména pro přepravu kapalných látek a zkapalněných plynů a mohou být využity i pro námořní přepravu.

Zpětné vytěžování přepravních jednotek

Pro konkurenceschopnou ekonomickou efektivnost provozu kombinované dopravy je optimální, a v mnoha případech nezbytná, organizace logistického řetězce tak, aby byly přepravní jednotky ložené zbožím i při zpětné přepravě (export i import). Výjimku tvoří zejména cisternové kontejnery a cisternové silniční návěsy, které bývají zpravidla vytěžovány jen v jednom směru, z důvodu vysoké specifičnosti přepravovaného produktu. Při využití intermodálních silničních návěsů je však situace odlišná. Pro silniční dopravce je nezbytné mít již před realizací exportní přepravy v okolí cílového terminálu kombinované dopravy zajištěnu další nakládku zboží pro přepravu zpět v importu. V poslední době se v ČR již téměř nerealizuje železniční přeprava prázdných silničních návěsů.

Trendy a budoucnost přepravních jednotek

Výrobci přepravních jednotek neustále inovují své produkty a typy kontejnerů, aby vyhověli měnícím se požadavkům trhu. Nové materiály, lehčí konstrukce a lepší izolační vlastnosti umožňují efektivnější a ekologičtější přepravu zboží. S rostoucím důrazem na udržitelnost se stále více přepravních jednotek vyrábí z ekologických materiálů, které snižují uhlíkovou stopu. Tento trend podporují také ESG strategie mnoha firem, které se snaží minimalizovat dopad své logistiky na životní prostředí.

Moderní kontejnery jsou vybaveny senzory, které umožňují sledování teploty, vlhkosti, polohy a zabezpečení zásilky v reálném čase. Tyto technologie zlepšují kontrolu nad přepravou a umožňují optimalizaci logistických procesů.

Automatizace terminálů zkracuje dobu manipulace a snižuje provozní náklady. Při manipulaci s přepravními jednotkami jsou využívány nové technologie, jako jsou robotická ramena a pokročilé dopravní systémy, které umožňují např. rychlejší a efektivnější překládku přepravních jednotek.

Internet věcí (IoT) umožňuje propojení přepravních jednotek s cloudovými platformami, což umožňuje lepší monitoring a optimalizaci přepravy. Díky IoT lze sledovat pohyb zboží v reálném čase a rychle reagovat na jakékoli změny.

Umělá inteligence (AI) může pomoci optimalizovat trasy, minimalizovat prázdné přejezdy a předpovídat možné problémy, čímž snižuje náklady a zvyšuje efektivitu dopravy.

Možností je i využití technologie blockchain, která přináší vyšší transparentnost a bezpečnost v přepravě. Díky decentralizované digitální technologii umožňující bezpečné, transparentní a neměnné zaznamenávání informací o transakcích a událostech lze lépe sledovat historii zásilek, snížit riziko podvodů a zajistit rychlejší a bezpečnější obchodní transakce.

Kontaktujte nás

Rádi vám pomůžeme nebo poskytneme doplňující informace.

Souhlasím se zpracováním osobních údajů

logo
logo
Financováno z účelové neinvestiční dotace na podporu rozvoje činnosti veřejné výzkumné instituce
v resortu dopravy Ministerstvem dopravy.

Copyright © 2024 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.