Podle zákona č. 16/1993 Sb., v platném znění, u zdanitelného vozidla používaného výlučně k přepravě v počátečním nebo konečném úseku kombinované dopravy činí sleva na dani 100 % výše daně pro toto vozidlo. Pokud se vozidlo nevyužívá výlučně v kombinované dopravě zákon stanovuje procentuální slevu na dani podle počtu jízd v kombinované dopravě ve zdaňovacím období:
Počet jízd v KD | Sleva na dani silniční pro dané vozidlo (%) |
---|---|
Více než 120 | 90 |
91–120 | 75 |
61-90 | 50 |
31-60 | 25 |
Je-li vzdálenost ujetá na území České republiky delší než 250 kilometrů, započítává se pro účely slevy na dani taková jízda jako dvě jízdy.
Směrnice Rady 92/106/EHS o zavedení společných pravidel pro určité druhy kombinované přepravy zboží mezi členskými státy (směrnice o kombinované dopravě) má za cíl v rámci nákladní dopravy podporovat větší využívání jiných druhů dopravy, než je doprava silniční, finančními i nepřímými nástroji při respektování konceptu první a poslední míle. Směrnice je právním aktem EU. Do našeho právního systému byla transponována zákonem o drahách (266/1994 Sb.).
Aktuálně se diskutuje o úpravě této směrnice.
Správa železnic připravuje studii, která se zabývá celosíťovým řešením nakládkových bodů, kam by mohly spadat i menší terminály. Např. České Budějovice – Nemanice – připravuje se možnost znovuotevření terminálu jako terminál veřejný.
V rámci OPD3 byla výzva na podporu rozvoje železničních vleček – defacto všechny terminály jsou připojeny prostřednictvím železničních vleček. Výzva byla vyhlášena v prosinci 2024 a je otevřena do 30. 6. 2025. V rámci této výzvy bylo alokováno 594 mil. Kč při spolufinancování 51 %. Hlavními podporovanými aktivitami jsou např. železniční vlečky – výstavba, modernizace, rekonstrukce a obnova a zařízení přímo související s železniční vlečkou, včetně místa vykládky.
Rádi vám pomůžeme nebo poskytneme doplňující informace.