Často kladené otázky

Podle zákona č. 16/1993 Sb., v platném znění, u zdanitelného vozidla používaného výlučně k přepravě v počátečním nebo konečném úseku kombinované dopravy činí sleva na dani 100 % výše daně pro toto vozidlo. Pokud se vozidlo nevyužívá výlučně v kombinované dopravě zákon stanovuje procentuální slevu na dani podle počtu jízd v kombinované dopravě ve zdaňovacím období:

Počet jízd v KDSleva na dani silniční pro dané vozidlo (%)
Více než 12090
91–12075
61-9050
31-6025

Je-li vzdálenost ujetá na území České republiky delší než 250 kilometrů, započítává se pro účely slevy na dani taková jízda jako dvě jízdy.

Ano, za dodržení stanovené podmínky lze tu dobu využít jako bezpečnostní přestávku. Denní, popř. týdenní odpočinek za předpokladu, že má řidič k dispozici vybavení pro spaní (kupé s lůžkem). Např. linka Bern – Villach tuto možnost nabízí. Interval denního odpočinku tvoří doba čekání před nájezdem na vlak a doba pobytu na vlaku. Celkově musí mít tato doba délku 11 hodin. Doba, po kterou trvá najetí a vyjetí z vlaku nesmí v součtu překročit 1 h.
Na železničním voze lze přepravovat běžný návěs o celkové maximální délce 13,6 m.
Překládku zajišťuje provozovatel terminálu, který je za to také zodpovědný. Dělá to na základě objednávky operátora.
Tato přeprava se uskuteční na základě cenové nabídky a odsouhlasení ceny. Pro tento druh přepravy není uzavírána zvláštní smlouva, platí všeobecné obchodní podmínky.
Přepravní lhůty platí podle dohody CIM. Železnice má v tomto velmi volné lhůty. Operátor, pokud dojde k většímu zpoždění, se snaží tuto skutečnost zákazníkovi kompenzovat.
Před každým odjezdem vlaku z terminálu musí tento projít technickou prohlídkou, kterou vykonává vozmistr železničního dopravce. Tato prohlídka představuje inspekci celkového stavu celé jednotky, tzn. kromě technického stavu se zjišťuje např. jestli je zabezpečená, utažená plachta apod. Kontroluje se tedy i stav přepravní jednotky na voze. Technická prohlídka je prováděna při příjezdu vlaku do terminálu a při odjezdu z terminálu.

Směrnice Rady 92/106/EHS o zavedení společných pravidel pro určité druhy kombinované přepravy zboží mezi členskými státy (směrnice o kombinované dopravě) má za cíl v rámci nákladní dopravy podporovat větší využívání jiných druhů dopravy, než je doprava silniční, finančními i nepřímými nástroji při respektování konceptu první a poslední míle. Směrnice je právním aktem EU. Do našeho právního systému byla transponována zákonem o drahách (266/1994 Sb.).

Aktuálně se diskutuje o úpravě této směrnice.

Správa železnic připravuje studii, která se zabývá celosíťovým řešením nakládkových bodů, kam by mohly spadat i menší terminály. Např. České Budějovice – Nemanice – připravuje se možnost znovuotevření terminálu jako terminál veřejný.

V rámci OPD3 byla výzva na podporu rozvoje železničních vleček – defacto všechny terminály jsou připojeny prostřednictvím železničních vleček. Výzva byla vyhlášena v prosinci 2024 a je otevřena do 30. 6. 2025. V rámci této výzvy bylo alokováno 594 mil. Kč při spolufinancování 51 %. Hlavními podporovanými aktivitami jsou např. železniční vlečky – výstavba, modernizace, rekonstrukce a obnova a zařízení přímo související s železniční vlečkou, včetně místa vykládky.

Pro přepravu nebezpečných látek není jiné omezení, kromě řádu RID. Omezení vzdáleností se týká např. výbušnin, ale přeprava běžných nebezpečných látek se řídí výhradně řádem RID.
Návěsy stojí maximálně několik dní. Je to stejné, jako když návěsy často stojí delší dobu na parkovištích.
Vyplývá to z dokumentace k návěsu. Např. při přepravách v Polsku tamní silniční dopravci tyto informace sdělují v terminálech provozovatelům/operátorům kombinované dopravy.
Spustit test

Kontaktujte nás

Rádi vám pomůžeme nebo poskytneme doplňující informace.

Souhlasím se zpracováním osobních údajů

logo
logo
Financováno z účelové neinvestiční dotace na podporu rozvoje činnosti veřejné výzkumné instituce
v resortu dopravy Ministerstvem dopravy.

Copyright © 2024 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.