Cílem kapitoly je poskytnout informace o trendech ve vývoji kombinované přepravy a představit ty části kombinované přepravy, které mají růstový potenciál.
Majoritní část objemu kombinované přepravy doposud tvoří ISO kontejnery řady 1 přepravované v návaznosti na námořní přepravu, zbývající část tvoří kontinentální kombinovaná přeprava. Nejrozšířenější intermodální přepravní jednotkou jsou kontejnery, v případě kontinentální kombinované přepravy taktéž tzv. vnitrozemské (binnen) kontejnery s doplňkovým podílem výměnných nástaveb, a především intermodálních návěsů, případně i nemanipulovatelných návěsů.
Zpráva Research and Markets1 uvádí, že celosvětový trh intermodální nákladní přepravy vzroste v letech 2022-2026 o 50,45 milionu dolarů a během tohoto období zaznamená složenou roční míru růstu (CAGR) ve výši 6,38 %. Očekává se tedy postupné zvýšení podílu kombinované přepravy na nákladní přepravě, a to jak ve světě, tak i v Evropě a v ČR. Před pandemií Covid-19 se zvyšovala přeprava kontejnerů ISO řady 1 po moři, zvláště z/do Asie. Následkem toho rostla železniční přeprava kontejnerů z/do velkých evropských námořních přístavů (především Hamburg, Bremerhaven, Rotterdam, Koper, v menší míře i Rostock, Pireus a Trieste), což jsou rozhodující zdrojová a cílová místa pro mezinárodní námořní kombinovanou přepravu. V období pandemie došlo k nepravidelnostem v přepravách námořních kontejnerů ISO řady 1 (z důvodu epidemiologických omezení), ale i silničních návěsů (zejména z důvodu rekonstrukcí a omezení na železniční infrastruktuře). V současnosti se již navrátil růstový trend přepravních výkonů kombinované přepravy. V této souvislosti dochází i k postupnému zvyšování počtu přímých ucelených vlaků na linkách z/do námořních přístavů a k zavádění dalších návazných anténních linek z tzv. „hub“ (uzlových) překladišť významných operátorů kombinované přepravy na území ČR.
Velká možnost uplatnění kombinované přepravy je v železničním spojení s Čínou s rozvozem či svozem z či do překladišť v Evropě silniční přepravou.Jedná se zejména o výrobní oblasti dál od námořních přístavů. Kontinentální kombinovaná přeprava s jihovýchodní Asií by měla být doplňková k současné námořní kontejnerové přepravě do evropských přístavů.
Budoucnost kombinované přepravy je zejména v rozvoji nedoprovázené kontinentální kombinované přepravy realizované jinými systémy než námořními kontejnery ISO řady 1. Neustále se rozšiřují různé typy přepravních jednotek kombinované přepravy. Perspektivní je např. využití silničních intermodálních návěsů. Při železniční části kombinované přepravy mají sice o něco vyšší mrtvou hmotnost než kontejnery (i když stále daleko nižší než jízdní soupravy doprovázené kombinované přepravy), ale při svozu nebo rozvozu silniční přepravou je to významně kompenzováno nižší tárou (hmotnost prázdné přepravní jednotky včetně veškerého vybavení a zařízení), než kombinace kontejnerového šasi a kontejneru. Důležitou předností je i vnitřní ložná výška tři metry u návěsů s malými koly (tzv. low-decků), kterou kontejnery zatím nedisponují. Pro přepravu ji vyžadují například výrobci v segmentu automotive.
Dalším růstovým segmentem kombinované přepravy jsou vnitrozemské kontejnery. Příkladem jsou Pallet wide kontejnery. Vnitřní rozměry těchto kontejnerů umožňují optimální ložení europaletami a jsou proto ideální pro kontinentální kombinovanou přepravu bez návaznosti na námořní přepravu. Mimo terminály kombinované přepravy je možné překládat ze silnice na železnici odvalovací ACTS kontejnery. Široké využití v železniční přepravě sypkého zboží mají kontejnery Innofreight.
Budoucnost kombinované přepravy je zejména v rozvoji nedoprovázené kontinentální kombinované přepravy (hlavní úsek trasy se realizuje po železnici nebo vnitrozemskou vodní cestou a počáteční a/nebo koncový úsek po silnici). Místo nakládky i vykládky zboží je v rámci jednoho kontinentu, respektive společného kontinentu Evropy a Asie, bez využití námořní přepravy. Perspektivní je využití i jiných systémů než kontejnerů ISO řady 1 (tzv. námořní kontejnery), např. silničních intermodálních návěsů, vnitrozemských kontejnerů a dalších.
1 Global Intermodal Freight Transportation Market 2023-2027
Jaké jsou trendy ve vývoji kombinované přepravy?
Rádi vám pomůžeme nebo poskytneme doplňující informace.