Technika

Cíl kapitoly

Úspěšná a efektivní realizace přeprav v kombinované (intermodální) přepravě závisí do značné míry na správné volbě vhodné dopravní techniky. Klíčovou roli hrají především přepravní jednotky, systémy kombinované přepravy sestávající z překládkových mechanismů a dále samotné silniční, železniční, vodní a letecké dopravní prostředky. Cílem tohoto modulu je představit zejména běžně využívané přepravní jednotky kombinované přepravy: kontejnery, výměnné nástavby a silniční intermodální návěsy. Přepravní jednotky a systémy jsou popsány zejména z pohledu možného využití logistiky, zasilateli a silničními dopravci. Je vysvětlen princip jednotlivých systémů, výhody i omezení. Jsou uvedeny informace o silničních vozidlech pro svoz a rozvoz přepravních jednotek z terminálů kombinované přepravy a železničních vozech.

Přepravní jednotky

Kontejnery

Kontejner je přepravní jednotka, která se používá v kombinované přepravě. Nejrozšířenějším typem jsou standardizované kontejnery ISO řady 1, které byly původně vyvinuty pro přepravu na námořních plavidlech, ovšem nyní se používají ve všech druzích dopravy (tzv. „námořní“ kontejnery).

V kontinentální kombinované přepravě jsou využívány tzv. „vnitrozemské“ (binnen) kontejnery. Jejich rozměry a konstrukce jsou lépe přizpůsobeny pro maximální využití ložné míry europaletami. Plocha europalety je 0,96 m², rozměry jsou stanoveny normou EPAL takto: 1 200 × 800 × 144 mm (délka × šířka × výška). Pro kontinentální přepravy je použití vnitrozemských kontejnerů efektivnější než námořních. S ohledem na konstrukci a rozměry nelze vnitrozemské kontejnery přepravovat na kontejnerových lodích uzpůsobených pro přepravu ISO kontejnerů.

Námořní kontejnery

Nejpoužívanějším typem námořních kontejnerů jsou suché (dry) kontejnery neboli univerzální kontejnery pro všeobecné použití. Normy ISO závazně stanovují konstrukční součásti kontejnerů, parametry a rozměry kontejnerů, jejich označení a další parametry.

Pro rozměry ISO kontejnerů se používají jako základní délkové jednotky stopy (1 stopa = 0,305 metrů). Nejčastěji používané námořní kontejnery podle délky jsou:

  • 20 stopové – ISO 1 C
  • 40 stopové – ISO 1 A
  • 45 stopové – ISO 1 E

Pro objemné zboží se používají tzv. High Cube (HC) kontejnery o délce 40 nebo 45 stop, které jsou vyšší o 12 palců (asi 30 cm).

High Cube (HC) kontejner
High Cube (HC) kontejner, zdroj: lodni-kontejnery-levne.cz

Technické parametry ISO kontejnerů

Technické parametryTyp kontejneru20 stop40 stop40 stop High Cube
Vnitřní rozměry [m]Délka5,89512,02912,024
Šířka2,3502,3502,350
Výška2,3922,3922,697
Vnější rozměry [m]Délka6,05812,19212,192
Šířka2,4382,4382,438
Výška2,5912,5912,894
Rozměry dveří [m]Šířka2,3402,3402,338
Výška2,2922,2922,585
Hmotnost [kg]Brutto30 48030 48030 480
Tara2 2503 78026 700
Netto28 23026 70026 460
Objem [m3]33,267,776,3

Kontejnery jsou nejčastěji vyrobeny z oceli případně z hliníku a jsou vhodné pro všechny typy zboží. Hliník jako konstrukční materiál se v současnosti používá především u reefer (izotermických) nebo nádržkových kontejnerů. U klasických kontejnerů však již zcela převažují ocelové konstrukce.

Mezi základní konstrukční části kontejnerů patří podlaha, stěny, střecha, dveře a rohové prvky umožňující podepření, stohování, manipulaci a fixaci kontejneru.

Nejčastěji se používají kratší 20stopové kontejnery ISO 1 C. Pro kombinovanou přepravu jsou však vhodnější především delší kontejnery 40stopové ISO 1 A, případně 45stopové ISO 1 E, u kterých je nižší cena překládky v přepočtu na jednu TEU než u kratších kontejnerů ISO 1 C. Pro efektivní logistiku a sledování zásilek mohou být vybaveny automatickým systémem sledování polohy, případně dalších fyzikálních veličin (teplota, vlhkost, zrychlení, překlopení).

Přepravní objem kontejnerové přepravy se udává v normalizovaných jednotkách TEU (zkratka anglického Twenty-foot Equivalent Unit), přičemž 1 TEU je ekvivalentem jednoho 20stopého kontejneru.

ISO cisternové kontejnery
ISO cisternový kontejner
Zdroj: Michal Krempl

Cisternové neboli nádržkové kontejnery se používají pro multimodální přepravu kapalin a zkapalněných plynů. Pro stlačené plyny se používají kontejnery MEGC – více článkové kontejnery na plyn. Látky přepravované v cisternových kontejnerech jsou většinou považovány za nebezpečné věci, a proto musí být označeny podle mezinárodních předpisů pro přepravu nebezpečného zboží - předpisů RID v železniční přepravě a ADR v silniční přepravě.

Kontejner má pevnou konstrukci, je vybaven rohovými úchyty, používanými k nakládání, vykládání, stohování a upevnění kontejneru. Kontejnery jsou většinou vybaveny vlnolamy. V některých případech se používají i vícekomorové kontejnery.

Kontejnery se musí podrobovat pravidelným prohlídkám. První technická prohlídka musí být provedena do 5 let od vyrobení kontejneru a každá další technická prohlídka musí být provedena do 30 měsíců od předešlé technické prohlídky.

Vnitrozemské kontejnery

Jedná se o speciální kontejnery určené pro vnitrozemské (kontinentální) přepravy. Tyto kontejnery mají přizpůsobené rozměry pro přepravu zboží na standardizovaných europaletách, ale jsou také používány pro přepravu určitých specifických komodit.

Vnitrozemské kontejnery jsou nejčastěji 20stopové, 40stopové a 45stopové, ale mohou být i jiných rozměrů. Používá se celá řada typů vnitrozemských kontejnerů.

Pallet Wide kontejner
Pallet Wide, zdroj: seattletacomashippingcontainers.com
Innofreight kontejner
Innofreight, zdroj: Michal Krempl
ACTS kontejner
ACTS, zdroj: Michal Krempl
Pallet Wide kontejner
Pallet Wide kontejner, zdroj: lotus-containers.com

Pallet wide kontejnery jsou kontejnery běžné konstrukce, jejichž vnitřní rozměry umožňují optimální ložení europaletami. Z těchto důvodů mají kontejnery vyšší vnější šířku 2,5 až 2,6 m. Pallet wide kontejnery konstrukčně odpovídají normám pro železniční přepravu, nikoliv však normě ISO pro námořní přepravu a nemohou být tudíž přepravovány na námořních plavidlech.

Nejčastěji jsou využívány kontejnery s délkou 45 stop, které nabízí ložnou kapacitu odpovídající standardnímu silničnímu návěsu délky 13,6 m – tj. 33 europalet, tedy o 5 více než standardní 40stopový ISO kontejner. Kromě klasických kontejnerů s jedním párem čelních dveří jsou vyráběny také kontejnery s bočními shrnovacími stěnami a další modifikace.

Kontejner Innofreight
Innofreight kontejner, zdroj: Michal Krempl

Systém Innofreight využívá několika druhů specializovaných kontejnerů pro přepravu zejména sypkého zboží (dřevní štěpka, uhlí, koks, štěrk, zemědělské produkty, kapaliny).

Kontejnery mají standardní rohové prvky dle ISO, takže je možné je překládat běžnými prostředky pro překládku kontejnerů a přepravovat na železničních vozech i silničními vozidly pro kombinovanou přepravu.

Hlavní využití systému je v železniční nákladní přepravě. Zpravidla tedy není využíván přímo v kombinaci se silniční přepravou, i když i tato možnost existuje. V některých případech by však z důvodů hmotnosti nebo vnějších rozměrů kontejneru bylo pro silniční přepravu nutné zvláštní povolení k přepravě nadměrných a nadrozměrných nákladů.

Kontejner Innofreight
Innofreight kontejner, zdroj: Michal Krempl
Odvalovací kontejner ACTS
Odvalovací kontejner ACTS, zdroj: Michal Krempl

Příkladem odvalovacích kontejnerů je ACTS (Abroll-Container-Transport-System). Největší výhodou tohoto systému je možnost překládky mezi silniční a železniční přepravou mimo terminály kombinované přepravy, obvykle v každé železniční stanici. Pro překládku je potřeba silniční nákladní vozidlo umožňující přeložení kontejneru z plošinového železničního vozu.

Odvalovací kontejnery ACTS se využívají v nejrůznějších stavebních variantách (plošinové, valníkové s plachtou, otevřené, uzavřené, izotermické, chladírenské, nádržkové). Typ kontejneru pro přepravu musí být zvolen na základě charakteristiky a požadavků přepravovaného zboží. Nejvyšší využití ACTS kontejnerů se uplatňuje při přepravě sypkých, volně ložených materiálů. Tyto kontejnery jsou často využívány pro svoz odpadů s využitím železniční přepravy.

Automobilový nosič pro přepravu ACTS kontejnerů je vybaven manipulátorem (hákový, případně řetězový či lanový), pomocí něhož je možné realizovat překládku mezi železniční a silniční přepravou, vykládku nákladu sklápěním a vyložení kontejneru na rampu.

Výměnné nástavby

Výměnná nástavba je intermodální přepravní jednotka určená k opakovanému užívání v pozemní kontinentální kombinované přepravě (železniční a silniční přeprava), ale podobně jako v případě vnitrozemských kontejnerů ji zpravidla nelze přepravovat v námořní přepravě.

Konstrukčně i použitým materiálem se nástavba podobá kontejneru, ovšem u většiny se k výrobě využívají lehčí materiály na bázi hliníku. Výměnné nástavby zpravidla nejsou opatřeny horními rohovými prvky, a jejich stohování proto není možné.

Od kontejnerů se výměnné nástavby podstatně liší vnějšími rozměry, které jsou přizpůsobeny maximálním povoleným rozměrům silničních vozidel (větší ložná plocha a možnost ložení palet o rozměrech 800 × 1200 mm nebo 1000 × 1200 mm ve dvou řadách).

Hlavní výhodou výměnných nástaveb oproti námořním kontejnerům je jejich větší ložná míra a menší hmotnost při stejných vnějších rozměrech.

Důležitou vlastností je možnost manipulovat s nástavbou na silničním nosiči bez potřeby dalších prostředků (překladače, nakladače). Pro tento účel jsou výměnné nástavby většinou vybaveny čtyřmi výsuvnými nohami. Silniční nosič nástaveb nemusí čekat, až dojde k vyložení nebo naložení výměnné nástavby, čímž je možné dosáhnout efektivnější a levnější přepravy. Další výhodou výměnných nástaveb je možnost využití jako krátkodobý sklad.

Výměnná nástavba
Výměnná nástavba, zdroj: www.uirr.com
Výměnné nástavby třídy A

Výměnné nástavby třídy A jsou vybaveny přídavnými dolními prvky (pro upevnění na železničním voze nebo silničním vozidle), jejichž umístění odpovídá technickým požadavkům pro kontejnery ISO řady 1 A (40 stop).

Konstrukční parametry nástaveb třídy A

Označení výměnné nástavbyDélka (mm)Výška (mm)Šířka (mm)Max. hmotnost (brutto t)
A1 21912 1922 6702 50034
A1 25012 500
A1 36013 600
Technické parametry výměnné nástavby třídy A, zdroj: ČSN EN 452 (26 9372)
Výměnné nástavby třídy C

Výměnné nástavby třídy C jsou také vybaveny přídavnými dolními prvky, jejichž umístění odpovídá technickým požadavkům pro kontejnery ISO řady 1 C (20 stop).

Konstrukční parametry nástaveb třídy C

Označení výměnné nástavbyDélka (mm)Výška (mm)Šířka (mm)Max. hmotnost (brutto t)
C 7157 1502 6702 50016
C 7457 450
C 7827 820
Technické parametry výměnné nástavby třídy C, zdroj: ČSN EN 284 (26 9371)

Rozšířené jsou převážně kratší výměnné nástavby třídy C. Pro kombinovanou přepravu jsou vhodnější především delší výměnné nástavby třídy A, u kterých je nižší cena překládky v přepočtu na jednu TEU.

Konstrukční provedení výměnných nástaveb může být plošinové, sklápěcí, skříňové, izotermické, chladírenské, mrazírenské, cisternové a speciální.

Silniční návěsy

Silniční návěsy je možné z hlediska použitelnosti v kombinované přepravě rozdělit do dvou skupin:

  • standardní (nemanipulovatelné) návěsy nejsou konstruované pro vertikální překládku na železniční vůz. Nicméně i tento typ návěsů je možné přepravovat po železnici.
  • intermodální silniční návěsy mají upravenou konstrukci, která umožňuje jejich překládku pomocí vertikálních překládacích mechanismů v terminálu kombinované přepravy.

Základní rozdíly mezi nemanipulovatelným návěsem a intermodálním návěsem:

  • intermodální návěs má zpevněnou konstrukci – rám návěsu, aby nedocházelo k nežádoucímu prohýbání během vertikální překládky do přistaveného železničního vozu,
  • vyšší robustnost vede k nepatrně vyšší hmotnosti intermodálních návěsů o cca 250 kg v porovnání se silničními návěsy,
  • na intermodálním návěsu jsou z obou stran dva páry úchopových hran, které slouží k uchopení návěsu překládacími mechanismy během vertikální překládky,
  • některé intermodální návěsy mají flexibilní zvedací zadní nárazník a sklopné bočnice proti podjetí návěsu pro nakládku na starší typy železničních kapsových vozů. Novější železniční kapsové vozy již toto nevyžadují a návěsy tak mohou mít pevné zábrany,
  • intermodální návěs je na přesně definovaných místech vybaven příslušnými štítky a nápisy,
  • cenově jsou intermodální návěsy mírně dražší než silniční návěsy, ale zároveň mají širší možnosti využití.
Nemanipulovatelný silniční návěs

Silniční návěsy jsou nemotorová přípojná vozidla kategorie O, která se pomocí točnice tahače navěšují na tahač. Jedná se o nejrozšířenější přepravní jednotku v silniční přepravě.

Plachtový návěs (Tautliner):

Plachtový návěs (Tautliner)
Plachtový návěs (Tautliner), zdroj: CDV

Při nakládce europalet je k dispozici 34 paletových míst v jedné vrstvě.

Mega plachtový návěs (Mega Tautliner), někdy označovaný jako Jumbo návěs nebo Lowdeck

Plachtový návěs (Mega Tautliner)
Plachtový návěs (Mega Tautliner), zdroj: CDV

Návěsy s níže položenou točnicí a menšími koly. Mega návěsy jsou využívány ve velkoobjemové přepravě zejména v automobilovém průmyslu: výška ložného prostoru až 3 000 mm umožňuje přepravu 3 gitterboxů nad sebou. Většinou je součástí zvedací střecha, kterou lze při nakládání zvednout na jedné nebo obou stranách. Mega návěsy mají většinou rozměr pneumatik: 445/45 R19,5 ale mohou být i jiné rozměry např. 385/55 R22,5

Skříňový návěs

Skříňový návěs
Skříňový návěs, zdroj: CDV

Skříňové návěsy se většinou používají pro přepravu cenného zboží.

Cisternový návěs

Cisternový návěs
Cisternový návěs, zdroj: CDV

Cisternové návěsy pro přepravu tekutin (kapalin, plynů) nebo tuhých látek práškových či granulovaných látek (tzv. sila). Cisternové návěsy jsou často využívány pro přepravy nebezpečných věcí např. pohonných hmot, chemických látek.

Další druhy silničních návěsů: plošinové, sklápěcí, pro přepravu svitků (coil carrier), chladírenské, izotermické, mrazírenské.

Přeprava nemanipulovatelných silničních návěsů po železnici

Za účelem realizace přeprav širokého spektra silničních návěsů na železničních vozech tzn. i nemanipulovatelných návěsů, byly vyvinuty systémy pro jejich překládku mimo terminály kombinované přepravy.

Základní informace o jednotlivých systémech jsou uvedeny dále, detailní informace naleznete na webových stránkách dodavatelů a provozovatelů.

r2L VTG Basket Solution
r2L VTG Basket Solution, zdroj: vtg.com
NIKRASA
NIKRASA, zdroj: oevz.com
ISU
ISU, zdroj: tradetrans.com

r2L VTG Basket Solution

Systém společnosti VTG pro překládku nemanipulovatelných silničních návěsů na kapsové železniční vozy.

Podstatu systému představuje koš, na který se najede se silničním návěsem. Koš je vybaven uchopovacími hranami, za které je uchopen kleštinami a společně s návěsem vertikálně přeložen do kapsového železničního vozu. Další informace jsou uvedeny na webu společnosti VTG.

Kromě koše není vyžadována žádná dodatečná infrastruktura v podobě nakládacích ramp, úprav návěsů či železničních vozů.

Pomocí tohoto systému se mohou překládat nejen nemanipulovatelné silniční návěsy do hmotnosti 36 tun, ale i chladící návěsy a cisternové návěsy. Je také možné kombinovat s přepravou intermodálních návěsů – koš v tomto případě zůstává v železničním voze. Systém je velmi flexibilní a lze jej využít pro přepravu samotných tahačů a dalších typů užitkových vozidel.

Vr2L VTG Basket Solution
r2L VTG Basket Solution, zdroj: VTG

Jedná se o systém překládky nemanipulovatelných silničních návěsů na železnici (NIcht-KRAnbare SAttelauflieger). Podstatu systému je velmi podobná jako v případě systému r2L.

Princip systému je vysvětlen na stránkách společnosti TX Logistik.

Překládka se provádí bez jakýchkoliv úprav silničních návěsů či kapsových železničních vozů. Mohou být využity současné terminály kombinované přepravy.

Nevýhodou systému jsou složitější manipulace v terminálech spočívající v nutné součinnosti řidiče s tahačem při překládce návěsu. Podložka kromě toho představuje další „mrtvou hmotnost“ cca 2 tuny přepravované po železnici.

NIKRASA
NIKRASA, zdroj: zukunft-mobilitaet.net

Systém vertikální překládky běžných návěsů, provozovaný rakouským dopravcem RCA. Princip spočívá v najetí silničního návěsu na platformu, která umožní uchycení podvozku návěsu lanovými závěsy, prostřednictvím kterých je pak možné přeložit jej na kapsový vůz pomocí jakéhokoli překladače se spreaderem pro překládku kontejnerů.

Více informací o systému je k dispozici na webových stránkách RCA.

ISU – Innovativer Sattelauflieger Umschlag
ISU , zdroj: docplayer.org
Intermodální silniční návěs
Intermodální silniční návěs
Intermodální silniční návěs , zdroj: Michal Krempl

Silniční intermodální návěsy se označují také jako sedlové návěsy nebo jako návěsy pro vertikální překládku. Silniční intermodální návěsy určené pro kombinovanou přepravu konstrukčně rámcově odpovídají běžným silničním návěsům, ovšem mají některé speciální konstrukční prvky (vyztužený rám, čtyři zvedací patky pro vertikální překládku atd.). Upravená konstrukce návěsů umožňuje jejich překládku pomocí vertikálních překládacích mechanismů vybavených kleštinami. V porovnání s nemanipulovatelnými silničními návěsy je tedy jejich překládka v terminálech kombinované přepravy jednodušší a rychlejší.

Maximální dovolené rozměry intermodálních návěsů jsou stejné, jako jsou rozměry návěsů využívaných pro běžný provoz na pozemních komunikacích.

Další silniční vozidla pro kombinovanou přepravu

Silniční vozidla kombinované přepravy (nákladní automobily a přípojná vozidla) se mohou dělit následovně:

  • tahač návěsu,
  • nákladní vozidlo s ložnou plochou pro přepravu výměnné nástavby,
  • kontejnerový návěs (též pro přepravu výměnných nástaveb),
  • přívěs pro přepravu kontejnerů i výměnných nástaveb.
Tahač návěsu
Tahač návěsu, zdroj: wikipedia.org

V kombinované přepravě jsou nasazovány běžně vyráběné tahače. Jedná se o motorové vozidlo kategorie N, které je určeno především k tažení návěsu – kontejnerového, intermodálního a případně i nemanipulovatelného.

Silniční motorová nákladní vozidla kategorie N, která mají konstrukčně upravené ložné plochy pro přepravu výměnných nástaveb. Fixační rohové prvky jsou rozmístěny dle rozměrů 20 stopového kontejneru, délka ložné plochy se dodává ve variantách pro přepravu výměnných nástaveb C715, C745, C782. Ložné plochy tvoří tzv. nosný stůl, na kterém je umístěno zvedací a spouštěcí zařízení. Ovládání je z kabiny řidiče.

Nabírání a odstavení výměnné nástavby se provádí pneumaticky zdvižením nebo snížením rámu podvozku a najetím, respektive vyjetím nákladního vozidla pod výměnnou nástavbu.

Vozidlo s ložnou plochou pro přepravu výměnné nástavby může být vybaveno přípojným zařízením pro připnutí přívěsu. Některá vozidla mohou mít v zadní části umístěnou točnici na připojení návěsu.

Kontejnerový návěs
Kontejnerový návěs, zdroj: truck1.cz

Kontejnerový návěs je nemotorové přípojné silniční vozidlo kategorie O, s jednou až třemi nápravami, které se pomocí točnice tahače navěšuje na tahač. Kontejnerové návěsy se používají nejen pro přepravu kontejnerů, ale také výměnných nástaveb.

Dělení kontejnerových návěsů se liší dle jednotlivých výrobců. Členění může být např. následující:

  • fixní kontejnerový návěs,
  • variabilní kontejnerový návěs,
  • variabilní sklápěcí kontejnerový návěs,
  • kontejnerový návěs s husími krky pro přepravu High Cube kontejnerů,
  • kontejnerový návěs s bočním překladačem (Hammar, Steelbro apod.),
  • a další.

Kontejnerový návěs musí být vybaven zvedacím a spouštěcím ventilem a rohovými otočnými trny pro upevnění kontejnerů ISO řady 1 či výměnných nástaveb. V přední části návěsu bývá umístěna kluzná deska s návěsovým čepem a podpěrné zařízení (většinou mechanické, ovládané klikou).

Nejčastěji jsou používané kontejnerové návěsy o užitečných délkách 20 a 40 stop (vyrábějí se však i pro délky 30 a 45 stop s posuvným zadním nárazníkem).

Pro přepravu High Cube kontejnerů ISO řady 1 o délce 40/45 stop a výšce 9 stop a 6 palců (tj. 2,9 metrů) se používají návěsy s nízkoprofilovými pneumatikami, aby byla dodržena nejvyšší povolená výška soupravy v silniční přepravě.

Návěs pro přepravu kontejnerů o užitečné délce 40 stop umožňuje přepravu jednoho 40 stopového kontejneru nebo dvou 20 stopových kontejnerů. V tom případě musí být kontejnery na návěsu umístěny v takové poloze, aby dveřní otvory kontejnerů byly na obou koncích návěsu.

Návěs pro přepravu kontejnerů o délce 40 stop samozřejmě umožňuje i přepravu jednoho 20 stopového kontejneru umístěného ve středu návěsu, nebo případně jednoho 30 stopového kontejneru v zádi návěsu.

Součástí některých návěsů je mechanické nebo pneumatické prodloužení zadní části návěsu s trny pro fixaci rohových prvků kontejnerů ISO řady 1 o délce 45 stop a výměnných nástaveb třídy A.

Vyrábějí se i tzv. sklopné kontejnerové silniční návěsy na přepravy kontejnerů s výsypnou klapkou pro vyprázdnění volně loženého nákladu. Vyprázdnění kontejneru je zajištěno hydraulicky, pneumaticky, nebo naklopením rámové konstrukce silničního návěsu i s kontejnerem.

Jedná se o přípojná nemotorová silniční vozidla kategorie O, která se připojují k motorovým nákladním automobilům pomocí oje.

V silniční přepravě nejčastěji přepravovaných výměnných nástaveb třídy C se využívají tandemové nebo točnicové přívěsy.

Tandemové přívěsy s jednou nápravou pod středem přívěsu. Využívají většinou nízkoložné s kotevními prvky pro uchycení kontejnerů ISO řady 1 C, výměnných nástaveb typu C 715, C 745 a výměnné nástavby C 782 Jumbo.

Točnicové přívěsy jsou dvounápravové se dvěma točnicemi na obou koncích. Obdobně jako tandemové přívěsy mají také kotevní prvky pro kontejnery ISO řady 1 C a výměnné nástavby typu C 715, C 745. Ale nelze na ně většinou umístit výměnné nástavby typu C 782 Jumbo (pevná oj přívěsu a dlouhá kabina na tažném vozidle brání dosáhnout min. vzdálenosti 750 mm mezi ložnými plochami soupravy).

Nabírání a odstavení výměnných nástaveb je obdobné jako v případě nákladních vozidel s ložnou plochou pro přepravu výměnných nástaveb.

Přívěsy jsou vyráběny zpravidla o délce umožňující přepravu jedné výměnné nástavby třídy C, případně jednoho kontejneru ISO řady 1 o délce 20 stop.

Další alternativní možnosti v kombinované přepravě

Systém CargoBeamer je jedním ze zástupců technologií horizontální překládky silničních návěsů na železnici.

Využívá stávající prvky infrastruktury a vyžaduje i některé nové. Novým prvkem je železniční vůz systému CargoBeamer (JetModule), který je tvořen z podvozkové části a kapsové částí, která je na podvozek nakládána hydraulickým systémem.

Podrobné informace o systému a jeho nasazení jsou na webu CargoBeamer.

I když je systém v praxi provozován, většímu rozšíření brání především vysoké investiční náklady na technologicky náročný systém přesunu silničních návěsů horizontální překládkou a konstrukčně složitý železniční vůz s vysokou vlastní hmotností.

CargoBeamer
CargoBeamer, zdroj: railtarget.cz

Francouzský systém kombinované přepravy využívá horizontální překládku silničních návěsů, kdy je použito speciálních železničních kapsových vozů s natáčecí plošinou (kapsou). Najíždění silničních návěsů na plošinu železničních vozů je zajištěno pomocí naváděcích ramp, které jsou součástí terminálů.

Principem nakládky je technologie železničních vozů natáčející svou kapsovou část směrem k vybudovaným rampám v terminálu. Po tomto procesu k sobě lícuje hrana kapsové části vagónu a rampy. Tudíž je připravena plocha pro zajetí či zacouvání tahače s návěsem až na vagón, kde dojde k odpojení a zabezpečení nakládaného návěsu.

Více informací o systému je na webových stránkách Lohr.

Lohr
Lohr, zdroj: lohr.fr
Železniční vozy pro kombinovanou přepravu

Pro přepravu kontejnerů, výměnných nástaveb a silničních návěsů jsou používány železniční vozy vycházející konstrukčně z plošinových vozů, obvykle nemají podlahu a jsou vybaveny sklopnými trny pro fixaci rohových prvků kontejneru.

Sklopné trny železničních vagonů
Sklopné trny železničních vagonů, zdroj: Michal Krempl

Pro přepravu kontejnerů ISO, Innofreight, výměnných nástaveb a dalších jsou nejčastěji používány 4nápravové, 6nápravové, nebo 8nápravové vozy ve standardním nebo kloubovém provedení. Jejich délka je uzpůsobena rozměrům kontejneru, resp. jednotce TEU. Na jednom voze je možné přepravovat kontejnery jednotky o celkové délce 60“, 80“ a 90“, obvykle tedy 3-4 TEU. Hmotnost prázdného vozu je 20–30 tun, maximální rychlost 100–120 km/h, ložná hmotnost až 105 tun.

Přeprava návěsů je realizována kapsovými vozy, které zpravidla umožňují také přepravu kontejnerů. Vozy mají snížený hlavní rám v prostoru mezi podvozky (kapsa), do níž je vertikální manipulací naložen silniční návěs, aby celková výška vozu s návěsem odpovídala obvyklému průjezdnému průřezu a nebylo nutné realizovat přepravy jako nadrozměrné (mimořádné). Hmotnost prázdných vozů je okolo 30 tun, ložná hmotnost dosahuje okolo 100 tun.

Využívají se také elektrifikované vozy pro přepravu chladírenských kontejnerů, přívěsů a výměnných nástaveb. Např. elektrifikovaný vůz společnosti VTG umožňuje generovat vlastní energii na voze pro snadnou manipulaci, nezávislou na lokomotivě a jakýchkoliv jiných vozech.

elektrifikovaný vůz společnosti VTG
elektrifikovaný vůz společnosti VTG, zdroj: VTG

Pro další typy kontejnerů se používají speciálně upravené železniční vozy, např. pro systém ACTS vozy řady Slps apod.

vozy řady Slps
vozy řady Slps, zdroj: Michal Krempl

Souhrn kapitoly

Mezi přepravní jednotky kombinované přepravy patří zejména kontejnery, výměnné nástavby a silniční intermodální návěsy. Po železnici však lze přepravovat i tzv. nemanipulovatelné silniční návěsy.

Kontejnery ISO řady 1 byly vyvinuty pro přepravu na námořních plavidlech (též „námořní“ kontejnery). V ČR jsou nejpoužívanější námořní kontejnery o délce 20 stop (ISO 1C), dále se vyskytují velké 40stopové námořní kontejnery (ISO 1A), případně 45stopové (ISO 1 E). Pro přepravu objemného zboží se požívají tzv. HC (High Cube) kontejnery s větší výškou.

Vnitrozemské (binnen) kontejnery jsou díky své větší ložné šířce lépe kompatibilní s normovanými rozměry europalety, a proto jsou s výhodou používány v kontinentální kombinované přepravě. S ohledem na konstrukci a rozměry je nelze přepravovat na kontejnerových lodích uzpůsobených pro přepravu ISO kontejnerů. Používá se celá řada typů vnitrozemských kontejnerů např. Palett Wide kontejnery, kontejnery Innofreight, odvalovací kontejnery ACTS.

Výměnná nástavba je intermodální přepravní jednotka určená k opakovanému užívání v pozemní kontinentální kombinované přepravě, ale podobně jako v případě vnitrozemských kontejnerů je zpravidla nelze přepravovat v námořní přepravě. Od kontejnerů se výměnné nástavby podstatně liší vnějšími rozměry, které jsou přizpůsobeny maximálním povoleným rozměrům silničních vozidel. Důležitou vlastností je možnost manipulovat s nástavbou na silničním nosiči bez potřeby dalších prostředků (překladače, nakladače). Pro tento účel jsou všechny výměnné nástavby vybaveny čtyřmi výsuvnými nohami. Hlavní výhodou výměnných nástaveb oproti kontejnerům je jejich větší ložná míra a menší hmotnost při stejných vnějších rozměrech. Jsou používané zejména menší výměnné nástavby třídy C (20 stop), případně větší výměnné nástavby třídy A (40 stop).

Nemanipulovatelné silniční návěsy se dělí na plachtové, mega plachtové návěsy, skříňové návěsy, cisternové návěsy a další. Existuje řada technických řešení pro umožnění přepravy širokého spektra silničních návěsů na železničních vozech. Zpravidla se v terminálech kombinované přepravy používají různé koše nebo podložky s úchopovými hranami, pomocí kterých je možné nemanipulovatelné silniční návěsy vertikálně překládat.

Silniční intermodální návěsy určené pro kombinovanou přepravu konstrukčně rámcově odpovídají běžným silničním návěsům, ovšem mají některé speciální konstrukční prvky (vyztužený rám, čtyři zvedací patky pro vertikální překládku atd.). Upravená konstrukce intermodálních návěsů umožňuje jejich překládku pomocí vertikálních překládacích mechanismů vybavených kleštinami. Používá se řada typů intermodálních návěsů, např. valníkové (plachtové), plošinové, sklápěcí, cisternové apod.

Pro svoz a rozvoz kontejnerů a výměnných nástaveb do anebo z překladiště se používají silniční vozidla. Mezi základní typy patří: tahač, nákladní vozidlo s ložnou plochou pro přepravu výměnné nástavby, kontejnerový návěs, přívěs pro přepravu výměnných nástaveb a kontejnerů.

Přeprava kontejnerů, výměnných nástaveb a návěsů po železnici je realizována železničními vozy, které jsou pro tyto účely konstrukčně uzpůsobeny. Na jednom voze je možné obvykle přepravovat kontejnery o celkové délce 60“ až 80“ při ložné hmotnosti až 105 tun. Silniční návěsy jsou přepravovány ve speciálních kapsových vozech.

Kontrolní otázky

Kontejnery námořní a vnitrozemské, výměnné nástavby, intermodální návěsy.
Kontejnery o délce 20“, 40“, 45“, High Cube.
Kontejnery s větší výškou.
Vnitrozemské kontejnery jsou rozměrově uzpůsobeny pro přepravu maximálního množství europalet.
PalletWide, Innofreight, ACTS.
Výměnná nástavba je intermodální přepravní jednotka určená k opakovanému užívání v pozemní kontinentální kombinované přepravě. Je lehčí než kontejner, nepotřebuje pro vykládku ze silničního vozidla další manipulační prostředky, nelze stohovat.
Intermodální návěs má zpevněnou konstrukci pro nakládku na železniční vozy. Nemanipulovatelný návěs není primárně určen pro kombinovanou přepravu, ale existují systémy umožňující jeho nakládku na železniční vůz.
Návěsy lze naložit pomocí košů a podložek, které se umístí pod návěs a ten je vertikální manipulací naložen na železniční vůz.
Tahač, nákladní vozidlo s ložnou plochou pro přepravu výměnné nástavby, kontejnerový návěs přívěs pro přepravu výměnných nástaveb a kontejnerů.
Např. CargoBeamer a Lohr. Jedná se o systémy pro vertikální překládku silničních návěsů.
Pro přepravu kontejnerů se používají plošinové železniční vozy, pro přepravu návěsů se používají kapsové vozy.

Kontaktujte nás

Rádi vám pomůžeme nebo poskytneme doplňující informace.

Souhlasím se zpracováním osobních údajů

logo
logo
Financováno z účelové neinvestiční dotace na podporu rozvoje činnosti veřejné výzkumné instituce
v resortu dopravy Ministerstvem dopravy.

Copyright © 2024 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.