Přepravní doklady doprovázející přepravu v rámci kombinované přepravy musí odpovídat v silniční mezinárodní dopravě požadavkům Úmluvy CMR a v železniční mezinárodní přepravě CIM.
Společný přepravní doklad CIM/CMR v praxi neexistuje.
Nákladní list CIM se používá pro železniční úsek mezinárodní přepravy. Je přepravním dokladem uzavíraným mezi operátorem kombinované přepravy a železničním dopravcem. Je ke stažení např. zde. Podrobný popis nákladního listu a návod na jeho vyplnění v češtině je také na webu dopravce ČD Cargo. Jsou zde k dispozici také další dokumenty, které přepravce/zasílatel potřebuje pro podání zboží k přepravě (Výkaz vozů, Výkaz kontejnerů).
Nákladní list CIM musí obsahovat tyto údaje (vyhláška č. 8/1985 Sb. Přípojek B k Úmluvě o mezinárodní železniční přepravě, článek 13):
Nákladní list CMR se používá pro silniční úsek mezinárodní přepravy (svoz a rozvoz z překladiště). Je dokladem o uzavření přepravní smlouvy mezi silničním dopravcem a odesílatelem zboží (jako odesílatel může vystupovat i příjemce zboží, pokud přepravu objednává a hradí příjemce zboží).
Nákladní list CMR se liší od nákladního listu CIM pro železniční přepravu!
Nákladní list CMR musí obsahovat tyto údaje (vyhláška č. 11/1975 Sb.):
Silniční dopravce musí plnit i požadavek zákona o silniční dopravě a mít ve vozidle doklad k nákladu. Doklad k nákladu musí obsahovat tyto údaje (vyhláška č. 478/2000 Sb. § 1, k § 3 písm. b) zákona č. 111/1994 Sb.):
Nákladní list CMR je v praxi zpravidla vystaven na celou přepravu zboží z místa nakládky zboží u odesílatele až do místa vykládky zboží u jeho příjemce. Přepravní doklad CMR přitom doprovází zásilku i během železničního úseku přepravy, přičemž fyzicky bývá zpravidla uložený ve schránce umístěné na přepravované jednotce. Pokud jednotka není vybavena schránkou, jsou listiny přiloženy do obálky s doprovodnými přepravními listinami a jsou přepraveny u strojvedoucího. Nákladní listy mohou být pro „poslední míli“ vyplňovány i terminálem, popř. mohou být prostřednictvím terminálu vytištěny listiny zaslané elektronicky do terminálu zákazníkem (např. v případě rozvozu námořních kontejnerů).
Vystavování nákladních listů CMR vždy přesně odpovídá tomu, na čem se objednavatel přepravy konkrétně domluví se svým dodavatelem (dopravcem).
Doklad CMR by se měl vystavovat i na přepravu prázdné přepravní jednotky, pokud si ji nepřepravuje sám vlastník jednotky!
Pozor – Úmluva CMR a CIM stanovují rozdílné maximální limity ručení a odpovědnosti dopravce za škodu na zásilce při přepravě!
Výpočet maximální výše náhrady škody dopravcem:
Chybějící hrubá hmotnost zásilky × kurz SDR (dle aktuálního kurzu měnového koše) × koeficient jednotky SDR (8,33 v silniční přepravě, nebo 17 v železniční přepravě).
Maximální limit ručení za škodu je tedy v železniční přepravě vyšší než v silniční přepravě.
Jakými zkratkami jsou označeny nákladní listy pro železniční a pro silniční přepravě?
Vyjmenujte alespoň 3 povinné údaje k vyplnění do nákladního listu CMR.
Je třeba vyplňovat nákladní list také pro přepravu prázdné přepravní jednotky, např. prázdného kontejneru?
Rádi vám pomůžeme nebo poskytneme doplňující informace.