Přepravní doklady (silnice-železnice)

Přepravní doklady doprovázející přepravu v rámci kombinované přepravy musí odpovídat v silniční mezinárodní dopravě požadavkům Úmluvy CMR a v železniční mezinárodní přepravě CIM.

Společný přepravní doklad CIM/CMR v praxi neexistuje.

Nákladní list CIM se používá pro železniční úsek mezinárodní přepravy. Je přepravním dokladem uzavíraným mezi operátorem kombinované přepravy a železničním dopravcem. Je ke stažení např. zde. Podrobný popis nákladního listu a návod na jeho vyplnění v češtině je také na webu dopravce ČD Cargo. Jsou zde k dispozici také další dokumenty, které přepravce/zasílatel potřebuje pro podání zboží k přepravě (Výkaz vozů, Výkaz kontejnerů).

Nákladní list CIM musí obsahovat tyto údaje (vyhláška č. 8/1985 Sb. Přípojek B k Úmluvě o mezinárodní železniční přepravě, článek 13):

  • označení stanice určení;
  • jméno a adresu příjemce; jako příjemce smí být označena pouze jediná fyzická osoba nebo jiný právní subjekt;
  • pojmenování zboží;
  • hmotnost nebo místo ní obdobný údaj podle platných předpisů odesílací stanice;
  • počet kusů a druh obalu u kusových zásilek, jakož i u vozových zásilek, které musí být v přepravě železnice-moře překládány, bez ohledu na to, obsahují-li jeden nebo více kusů;
  • číslo vozu, u vozu přepravců kromě toho vlastní hmotnost, u zboží, jehož nakládka přísluší odesílateli;
  • podrobný seznam listin požadovaných celními nebo jinými orgány státní správy, které jsou přiloženy k nákladnímu listu nebo jsou podle údaje v nákladním listu připraveny pro potřebu železnice v blíže označené stanici nebo na celnici nebo na zcela jiném úředním místě;
  • jméno a adresu odesílatele; jako odesílatel může být označena jediná fyzická osoba nebo jiný právní subjekt; vyžadují-li to předpisy platné pro odesílací stanici, musí odesílatel ke svému jménu a ke své adrese připojit svůj vlastnoruční podpis vytištěný nebo otištěný pomocí razítka.

Nákladní list CMR se používá pro silniční úsek mezinárodní přepravy (svoz a rozvoz z překladiště). Je dokladem o uzavření přepravní smlouvy mezi silničním dopravcem a odesílatelem zboží (jako odesílatel může vystupovat i příjemce zboží, pokud přepravu objednává a hradí příjemce zboží).

Nákladní list CMR se liší od nákladního listu CIM pro železniční přepravu!

Nákladní list CMR musí obsahovat tyto údaje (vyhláška č. 11/1975 Sb.):

  • místo a datum vystavení,
  • jméno a adresu odesílatele,
  • jméno a adresu dopravce,
  • místo a datum převzetí zásilky a místo jejího určení,
  • jméno a adresu příjemce,
  • obvyklé pojmenování povahy přepravované věci a druh obalu; u věcí nebezpečné povahy jejich obecně uznávané označení,
  • počet kusů, jejich zvláštní značky a čísla,
  • hrubou váhu zásilky nebo jiným způsobem vyjádřené množství zboží,
  • náklady spojené s přepravou (dovozné, vedlejší poplatky, cla a ostatní výdaje vznikající od okamžiku uzavření smlouvy až do vydání zásilky),
  • pokyny potřebné pro celní a jiná úřední jednání,
  • údaj o tom, že přeprava i přes jakoukoliv opačnou doložku podléhá ustanovením Úmluvy CMR.

Silniční dopravce musí plnit i požadavek zákona o silniční dopravě a mít ve vozidle doklad k nákladu. Doklad k nákladu musí obsahovat tyto údaje (vyhláška č. 478/2000 Sb. § 1, k § 3 písm. b) zákona č. 111/1994 Sb.):

  • jméno, popřípadě jména, a příjmení, obchodní firmu nebo název dopravce, jeho sídlo a identifikační číslo,
  • státní poznávací značku vozidla, které přepravuje náklad,
  • jméno, popřípadě jména, a příjmení, obchodní firmu nebo název osoby, která je objednatelem přepravy,
  • jméno, popřípadě jména, a příjmení, obchodní firmu nebo název osoby, které je náklad určen,
  • druh a hmotnost nákladu,
  • místo a datum nakládky a
  • místo a předpokládané datum vykládky.

Nákladní list CMR je v praxi zpravidla vystaven na celou přepravu zboží z místa nakládky zboží u odesílatele až do místa vykládky zboží u jeho příjemce. Přepravní doklad CMR přitom doprovází zásilku i během železničního úseku přepravy, přičemž fyzicky bývá zpravidla uložený ve schránce umístěné na přepravované jednotce. Pokud jednotka není vybavena schránkou, jsou listiny přiloženy do obálky s doprovodnými přepravními listinami a jsou přepraveny u strojvedoucího. Nákladní listy mohou být pro „poslední míli“ vyplňovány i terminálem, popř. mohou být prostřednictvím terminálu vytištěny listiny zaslané elektronicky do terminálu zákazníkem (např. v případě rozvozu námořních kontejnerů).

Vystavování nákladních listů CMR vždy přesně odpovídá tomu, na čem se objednavatel přepravy konkrétně domluví se svým dodavatelem (dopravcem).

Doklad CMR by se měl vystavovat i na přepravu prázdné přepravní jednotky, pokud si ji nepřepravuje sám vlastník jednotky!

Pozor – Úmluva CMR a CIM stanovují rozdílné maximální limity ručení a odpovědnosti dopravce za škodu na zásilce při přepravě!

  • Silniční dopravce: náhrada škody nesmí přesahovat 8,33 zúčtovacích jednotek SDR (v Německu tzv. Sonderziehungsrecht) za kilogram chybějící hrubé hmotnosti. Vyšší náhradu lze požadovat jen tehdy, byla-li podle článku 24 a 26 udána cena zásilky nebo zvláštní zájem na dodání
  • Železniční dopravce: náhrada škody nesmí přesahovat 17 zúčtovacích jednotek SDR za kilogram chybějící hrubé hmotnosti

Výpočet maximální výše náhrady škody dopravcem:

Chybějící hrubá hmotnost zásilky × kurz SDR (dle aktuálního kurzu měnového koše) × koeficient jednotky SDR (8,33 v silniční přepravě, nebo 17 v železniční přepravě).

Maximální limit ručení za škodu je tedy v železniční přepravě vyšší než v silniční přepravě.

Kontrolní otázky

CIM pro železniční dopravu, CMR pro silniční přepravě.
  • místo a datum vystavení,
  • jméno a adresu odesílatele,
  • jméno a adresu dopravce,
  • místo a datum převzetí zásilky a místo jejího určení,
  • jméno a adresu příjemce
  • pojmenování věcí,
  • počet kusů
  • hrubá hmotnost
  • náklady spojené s přepravou
  • pokyny pro celní jednání
Obvykle ano, pokud si ji nepřepravuje sám vlastník přepravní jednotky.

Kontaktujte nás

Rádi vám pomůžeme nebo poskytneme doplňující informace.

Souhlasím se zpracováním osobních údajů

logo
logo
Financováno z účelové neinvestiční dotace na podporu rozvoje činnosti veřejné výzkumné instituce
v resortu dopravy Ministerstvem dopravy.

Copyright © 2024 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.