Představení kombinované přepravy

Cíl kapitoly

Cílem je představit kombinovanou přepravu, a to především tzv. kontinentální kombinovanou přepravu, při které je hlavní přepravní trasa mezi terminály realizovaná po železnici, případně po vodě a svoz/rozvoz přepravní jednotky z/do terminálu po silnici. V rámci tohoto modulu jsou představeny důvody, proč je v řadě případů výhodné kombinovanou přepravu využít. Na druhou stranu jsou zde také uvedena omezení kombinované přepravy, která je nutné zvážit při rozhodování o jejím využití v jednotlivých případech.

Představení kombinované přepravy

Kombinovanou přepravou je přeprava zboží v jedné a téže přepravní jednotce (např. kontejner, výměnná nástavba, silniční intermodální návěs) při použití minimálně dvou druhů přepravy (silniční, železniční, vnitrozemská vodní, námořní). V případě České republiky se jedná zejména o využití silniční a železniční přepravy, v mezinárodní přepravě často i v kombinaci s námořní přepravou. Svoz a rozvoz přepravních jednotek je prováděn silničními vozidly z místa nakládky zboží do překladiště kombinované přepravy (terminálu), nebo naopak z překladiště do místa vykládky zboží. Velký potenciál má zejména větší využití tzv. kontinentální kombinované přepravy – místo nakládky i vykládky zboží je v rámci jednoho kontinentu, respektive společného kontinentu Evropy a Asie, bez využití námořní přepravy. Informace na tomto webu jsou zaměřené zejména na kontinentální kombinovanou přepravu, která má svá specifika a při organizaci odpadá i nutnost komunikace s námořním rejdařem.

Kombinovaná přeprava umožňuje využít výhod jednotlivých druhů přepravy. Železniční přepravu je výhodné využít při přepravě velkého množství zboží na dlouhou vzdálenost, silniční přeprava má výhodu při zajišťování flexibilní distribuce zboží podle potřeb zákazníků.

Výhody kombinované přepravy

Kombinovaná přeprava má celou řadu výhod. Měla by být použita tak, aby se plně využily přednosti jednotlivých druhů přepravy. Oproti přímé silniční přepravě má níže uvedené výhody.

Všeobecné výhody kombinované přepravy pro společnost:

  • Snížení energetické náročnosti přepravy a postupné snížení závislosti na fosilních palivech.
  • Dekarbonizace přepravy – postupné snižování emisí a důležitý přínos k dosažení uhlíkové neutrality.
  • Zlepšení plynulosti silniční přepravy – snížení rizika dopravní zácpy (kongesce).
  • Prodloužení životnosti dálnic a silnic – snížení opotřebení vozovek těžkými kamiony.
  • Snižování hluku z dopravy.
  • Snížení rizika dopravních nehod při silniční přepravě, využití vyšší bezpečnosti v železniční přepravě.

Hlavní výhody kombinované přepravy pro silniční dopravce a odesilatele:

  • Nižší potřeba řidičů pro zajištění stejného objemu přepravy.
  • Lepší motivace řidičů při jejich náboru (krátké trasy svozu a rozvozu).
  • Nižší potřeba silničních nákladních vozidel (tahačů).
  • Možnost využití vyšší maximální hmotnosti jízdní soupravy (44 vs. 40 tun) při svozu a rozvozu kombinované přepravy v některých státech (např. Německo, Rakousko, Slovensko).
  • Nižší náklady na pohonné hmoty a pneumatiky na návěsech.
  • Nižší úhrada mýtného v silniční přepravě.
  • Sleva na dani silniční pro vozidla používaná v kombinované přepravě.
  • Výjimky ze zákazů jízd na dálnicích a silnicích I. třídy pro vozidla zajišťující svoz a rozvoz v kombinované přepravě.
  • Lepší optimalizace výrobních procesů v logistickém řetězci s ohledem na známé časy odjezdu a příjezdu vlaků z terminálu kombinované přepravy.
  • V některých případech i celkový čas přepravy – náklad zůstává pohybu, i když řidič čerpá bezpečnostní přestávku.
  • Možnost využít intermodální jednotky pro krátkodobé skladování zboží.
  • Snížení rizika poškození či ztráty zboží na odpočívkách.

Uvedené výhody jsou pouze ilustrační a generalizují obecné skutečnosti. Proto je nutno posoudit přínos využití kombinované přepravy pro každého uživatele a pro jednotlivé případy individuálně.

Omezení a faktory určující vhodnost využití kombinované přepravy

Omezení kombinované přepravy:

  • Vyšší organizační náročnost kombinované přepravy (zohlednění jízdního řádu vlaku, zajištění svozové i rozvozové části silniční přepravy).
  • Kapacitní limity (úzká hrdla) na současné železniční infrastruktuře (a obdobně silniční).
  • Vyšší citlivost na provozní výpadky z důvodu omezení železniční infrastruktury, plánované i neplánované (přírodní katastrofy).
  • Nižší flexibilita v případě provozních nepravidelností.
  • Horší dochvilnost železniční přepravy, která způsobuje dodatečné náklady a prodlevy v terminálech a v návaznosti na silniční svoz a rozvoz.
  • Pravděpodobně delší celková doba přepravy.
  • V některých případech počáteční investice do technologického vybavení (intermodální přepravní jednotky, silniční vozidla).
  • Možnost překládky přepravní jednotky obvykle jen v terminálech kombinované přepravy.
  • Poplatky za využití terminálu vč. skladování.

Pro širší uplatnění kombinované přepravy v konkurenci přepravy silniční jsou v jednotlivých státech nastaveny podmínky pro výraznější snížení kritické přepravní vzdálenosti, od které je využití kombinované přepravy plně konkurenceschopné.

Faktory určující vhodnost využití kombinované přepravy:

  • Celková přepravní vzdálenost mezi místem nakládky a vykládky zboží.
  • Přepravní vzdálenost svozu a rozvozu přepravní jednotky do a z překladiště.
  • Geografické umístění terminálů kombinované přepravy.
  • Místní a časová nabídka přímých ucelených vlaků kombinované přepravy.
  • Cena za použití železniční dopravní cesty a dálnic a silnic.
  • Cena za překládku v překladišti v počáteční a koncové stanici vlaku.
  • Objem a pravidelnost přepravy mezi místem nakládky a vykládky zboží.
  • Druh přepravovaného zboží.
  • Volba intermodální přepravní jednotky.

S využitím kombinované přepravy je možné v mnoha případech nabídnout konkurenceschopnou cenu za přepravu.

Souhrn kapitoly

Kombinovaná přeprava je přeprava zboží v jedné a téže přepravní jednotce (kontejner, výměnná nástavba, silniční intermodální návěs) při použití minimálně dvou druhů přepravy (silniční, železniční, vnitrozemská vodní, námořní).

Kombinovaná přeprava by měla být použita tak, aby se plně využily přednosti jednotlivých druhů přepravy. Kombinovaná přeprava významně přispívá ke snížení energetické náročnosti přepravy a k dosažení uhlíkové neutrality. K jejím hlavním výhodám pro silniční dopravce patří nižší potřeba řidičů a silničních nákladních vozidel, nižší náklady na pohonné hmoty, mýto a další. Silniční dopravce může využitím kombinované přepravy řešit řadu svých problémů a nabídnout konkurenceschopnou cenu za přepravu. Kombinovaná přeprava má i určitá omezení, proto je nutno posoudit přínos jejího využití pro každého uživatele a pro jednotlivé případy individuálně.

Kontrolní otázky

Kombinovaná přeprava je přeprava zboží v jedné a téže přepravní jednotce při použití minimálně dvou druhů přepravy.
Kontinentální přeprava využívá obvykle silniční, železniční, případně říční přepravu. Námořní kombinovaná přeprava využívá primárně námořní přepravu v kombinaci s dalšími druhy přepravy.
  • Nižší potřeba řidičů pro zajištění stejného objemu přepravy.
  • Lepší motivace řidičů při jejich náboru (krátké trasy svozu a rozvozu).
  • Nižší potřeba silničních nákladních vozidel.
  • Možnost využití vyšší maximální hmotnosti jízdní soupravy (44 vs. 40 tun) při svozu a rozvozu v některých státech.
  • Nižší náklady na pohonné hmoty a pneumatiky na návěsech.
  • Nižší úhrada mýtného v silniční přepravě.
  • Sleva na dani silniční pro vozidla používaná v kombinované přepravě.
  • Výjimky ze zákazů jízd na dálnicích a silnicích I. třídy pro vozidla zajišťující svoz a rozvoz v kombinované přepravě.
  • Vyšší organizační náročnost kombinované přepravy.
  • Kapacitní limity (úzká hrdla) na současné železniční infrastruktuře (a obdobně silniční).
  • Vyšší citlivost na provozní výpadky z důvodu omezení železniční infrastruktury.
  • Nižší flexibilita v případě provozních nepravidelností.
  • Horší dochvilnost železniční přepravy.
  • Pravděpodobně delší celková doba přepravy.
  • Počáteční investice do technologického vybavení.
  • Možnost překládky přepravní jednotky obvykle jen v terminálech kombinované přepravy.

Kontaktujte nás

Rádi vám pomůžeme nebo poskytneme doplňující informace.

Souhlasím se zpracováním osobních údajů

logo
logo
Financováno z účelové neinvestiční dotace na podporu rozvoje činnosti veřejné výzkumné instituce
v resortu dopravy Ministerstvem dopravy.

Copyright © 2024 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.